Pekena pelincir, baru lajuuuu je dia keluar!

Oh kenapakah tajuk kali ni double-meaning semacam je?!
Okay sila la baca sampai habis.


Sebelum aku menggali tajuk di atas dengan lebih dalam lagi, aku nak mintak maaf sangat to all my readers. Especially yang kerap mengekspresikan kekecewaan dan kedukaan mereka bila aku tak update belog. Nasib depa tak buat mogok jalanan. Sesungguhnya aku akui dah seminggu aku abaikan belog begitu sahaja akibat lagho dengan kesenangan dan kemewahan duniawi. Eh eh apahal lak nih??


Actually these past few weeks I was soooooo occupied with lab work and other research progress.
Poyo tak alasan aku? Eh tapi betul tak tipu. 
Hari-hari berderet je aku punya Things-to-do-list.
Bila balik rumah pulak, terus tak pikir ape, tidur!
Keadaan fizikal aku lately pon dah macam kurang bagi kerjasama. Sikit-sikit, letih. Sikit-sikit, sakit belakang. Sikit-sikit, sakit kaki. Sikit-sikit, sakit hati. *sigh*


So hari ni aku decide nak off-day lah. Nak rehat jew. 
Takmow pikiw pasal lab lagiww. Annoyingewww!
So here i am. Bersantai di rumah layan belog.


And hari ni aku nak share something ngan korang.
Semalam, masa tengah sibuk bertingtang-tingtang kat lab, aku borak-borak dengan one of my assistants. She's a Chinese lady and I called her "Mummy" since her first child is about my age.
She knew that I'm pregnant, so dia sangat concern dengan keadaan aku. Aku dah makan ke belum. Aku angkat benda berat ke tak. Aku semput ke tak. Caring giler, macam mak-mak gitu.


So yesterday, dia share some orang-kampong-tips dengan aku. Tips untuk mudah beranak/bersalin. Which I think, tips yang tak masuk akal langsung jika dipraktikkan! 

First tips, SEBELUM BERANAK MINUM 1 SENDUK MINYAK MASAK.
So that the minyak masak will act as a lubricant for the baby. Supaya licin je la keluar kononnya.

Second tips, SEBELUM BERANAK MINUM AIR GAS/ CARBONATED DRINKS.
So that the gas in the drinks will blow up ur tummy, so contraction senang berlaku.


I asked Mummy, "Betul ke tips tu? Have u tried?"
Mummy jawab, "U gila?? Tak lojik la! I've no idea how they come up with that kinda tips. U minum minyak tu, masuk perut lah. Ape kena mengena dengan baby in the womb? Unless, u minum minyak tu melalui 'mulut' lagi satu la."


HAHAHAHAHAHAHA!!!!





6 comments:

isabelle said...

yes yes...
try la masukkan ikut mulut lagi satu.
kekekeke

kak syedi said...

yg minyak tuh, ade gak org ckp minyak zaitun 1 sudu jer, mano ko dapek info 1 sonduk rajiah? kut minyak paneh ok gak, msuk an skali nugget tuk anak ko makan, konyang deh. kuikuikui

yg air gas tuh nampak na pombongak eh,

anyway cari org yg pandai wat air selusuh. tapi ada syarat minum air selusuh nie, akak x dan minum doktor suh masuk OT (oprate), air selusuh tuk b'salin normal.

alah, nak senang bulan terakhir mengandung g window shopping jgn naik wilcha kang marah usop, jalan kaki jer,

ok sekian saja petua makcik peah (sepah) tuk rajiah

mizzura said...

hahaha...walaupun lum kawin, nak tergelak ada baca petua tu...yelah, sapa larat nak minum 1 senduk minyak masak...(walau hakikatnya makanan bergoreng semua ada terlekat minyak masak kan...)...anw, take care, jangan cuba petua bukan2...

|Siapa Rosli Mohalim? (Nama yang disebut dalam dialog Jep & Shuib ketika Maharaja Lawak Final)|

Norhisham Nordin said...

hahaha... mengong..! ikut mulut lg satu tu mmg kewl... tp jgn pakai minyak masak... pakai laa minyak gris... mentega ke... ishhh, apa hal aku gi sibuk hal pompuan nih..?? euww..

Amalina Madzlan said...

mujur dia kata telan minyak masak..
kalo telan minyak itam?
ha..sapa nak bertanggungjwb tu..

p/s: saya dah berpikiran kunen masa tengok title..;p

PinKy MoMMa said...

dik..air gas tu mcm takut wuwuwu..
dah beranak 2 pun tak pernah cuba ni ekekeke