4 cara mengawal kemarahan dan kegarangan heheh.

Kalau dibandingkan dengan hubby, aku lebih garang dan pemarah.
Tapi bagi aku, sifat camni bukan la satu kelebihan atau sesuatu yang patut dibangga-banggakan.
Sangat awkward bila aku dengar sesetangah orang bangga dengan sifat pemarah dia.

Contoh macam,
"Pergh aku memang garang gila dengan anak-anak. Semua anak-anak takut dengan aku. Jangankan nak minta mainan, nak peluk aku pun takut. Kalau diorang buat perangai, aku libas je dengan getah paip."

-_____-

Derrr...
Itu bukan garang.
Itu bangang. -..-

Ada satu kisah. Ada seorang lelaki menemui Rasulullah saw dan berkata,
“Wahai Rasulullah, ajarkan kepada saya ilmu yang dapat mendekatkan saya kepada syurga dan menjauhkan saya dari neraka”.

Nabi jawab ringkas je,
“Jangan luahkan kemarahanmu."
(HR. Thobrani, Shohih)

Kamonnn..
Anak-anak ni tak perlu dididik dengan kegarangan pon sebenarnya.
Sebab fitrah manusia tu sendiri memang lembut dan penuh kasih sayang.
Pernah ke Rasulullah suruh didik anak libas dengan getah paip?
Ada?

Dah tu bangang lagi kenapa? -..-

Aku cukuppppp sensitif bila isu camni timbul.
Nak-nak kalau dalam news feed Facebook. Tak fun langsung la Facebook sekarang.
Sikit-sikit dera. Sikit-sikit bunuh.
Macam yang budak lapan tahun kena rogol budak 12 tahun la, budak kena penggal kepala la.

Adoi.

Teresak-esak aku depan komputer.
Nak-nak pulak tengah mengandung ni. Kan lain macam sikit emosi dia.
Tengok Haikal nangis pon aku boleh ternangis sekali. T___T

Sekarang kalau tengok facebook aku tengok notification je.
Kalau ada, check. Kalau takde, tutup facebook.
Tak kuat nak tengok news feed.

Nasib baik ada instagram. *tetiba*
;D


http://instagram.com/rajiahnasir

Tapi lega betul bila ada instagram ni. Lebih tenang.
Cuma aku tak faham kenapa kena hashtag hashtag hashbrown panjang-panjang.
Menjulingkan mata sahaja. -___-

Ok berbalik kepada isu mengawal kemarahan tadi.
Aku sendiri pun sebenarnya dalam proses nak melatih diri.
Biasa la since jadi ibu ni, kemarahan selalu dilampiaskan (hamboih) kepada anak.
Takkan nak lampias kat suami pulak.
Kang dengan kau-kau sekali terlampias sama.

Biasa lah. Dia macam culture shock tau.
Masa anak dara, hidup kau sorang je.
Manage diri sendiri, hidup sendiri, tanpa gangguan.
Tapi bila dah kawen, ada suami dan anak.
Masing-masing ada kehendak dan kitaaaaa jugak yang nak kena manage.
So hidup macam ter-distracted serba sedikit. ;D
Maka kesabaran akan lebih teruji.

Macam kita baruuuuu nak rehat, tetiba
"Mamaaaa Haikal nak berakkkk."
"Mamaaaa stokin papa sebelah lagi hilanggg."
"Mamaaaa Haikal nak lukis spongebobbbb."
"Mamaaaa, papa tak jumpa boxer. Mama pinjam keee??"


Haih dua orang tu. -___-

Kengkadang kita elokkk tengah solat, tetiba anak main tarik-tarik telekung.
Headbanging lah kau sambil baca fatihah.
Bangun dari sujud, tetiba dah free hair.
Eh eh rasa macam aku tutup aurat dah before solat tadi. Camane boleh free hair tetiba ni??
Anak punya kerja. -..-

See?
Mana tak terlampias nya kemarahan kau kan.
So bagi menjamin peribadi yang lebih mulia dan positif (eceh),
aku ada discover 4 cara untuk buang sifat marah secara perlahan-lahan.
;D



1. Classify kemarahan.

Kemarahan ada dua classification.
Marah yang bijak atau marah yang bangang. ;D

So each time aku rasa nak marah, aku akan tanya diri,
"Kemarahan aku ni marah bijak atau marah bangang?"

Contoh macam situasi anak tarik telekung tadi.
Anak baru dua tahun. Belum reti duduk diam.
Belum reti sabar.
Belum faham kenapa mak dia kena solat.

So adakah bijak kalau aku marah-marah dia?
Ofkos kurang bijak.
Better sabar dan approach secara berhemah, cakap baik-baik dan explain.
Camtu.

Lain la kalau yang tarik telekung tu ialah suami kau yang umur dah 30 tahun.
Kejadahnyaaaa main tarik-tarik telekung waktu orang solat.
Itu bukan setakat kena marah je, kena denda berdiri atas kerusi 3 hari 2 malam terus menerus.
-____-

So ingat.
Sebelum marah, amik masa untuk classify kemarahan. ;D



 2. Tahan mulut, duduk dan baring.

Nabi saw bersabda yang bermaksud:
”Apabila seseorang kamu marah hendaklah dia diam."
Nabi saw mengulangi ucapan itu 3 kali. (HR Ahmad, Tarmizi & Abu Daud)

Nabi saw bersabda yang bermaksud:
”Apabila seseorang kamu marah dalam keadaan berdiri hendaklah dia duduk, jika masih tidak hilang kemarahannya hendaklah dia berbaring secara mengiring”
(HR Ahmad & Abu Daud)

 So benda pertama kena buat bila marah, TAHAN MULUT.
Nak nak bila dah jadi ibu ni.
Nak marah anak kena jaga-jaga. Jangan keluar perkataan-perkataan tak elok.
Mulut ibu kan masin. Cuba rasa. ;D

Aku pon dah banyak kali kena tegur dengan hubby.
Sebab cakap Haikal nakal la mengada-ngada la tak dengar cakap la.
T___T

So lepas ni kalau rasa nak marah,
aku akan CUBA DIAM dan isolate diri dari tempat kemarahan tu.
Pergi masuk bilik ke.
Masuk bilik air ke.
Pergi basuh pinggan ke. *tetiba*

Kalau marah jugak, pergi amik wudhu' dan duduk.
Kalau marah jugak, baring.
Kalau marah jugak, tidur terus.
Kalau tak boleh tidur, call pizza hut suruh delivery pan pizza hawaiian supreme sepuluh set.
Kalau marah jugakkkkk,
pergi gali kubur.
Heheh.



3. Buat perjanjian dengan pasangan.


Perjanjian 1: Kalau isteri marah, suami puji. Kalau suami marah, isteri puji.

Kalau perjanjian 1 tak work,

Perjanjian 2: Bila isteri marah, suami diam. Bila suami marah, isteri diam.

Gitu.
Tips ni aku dapat dari fadilah kamsah.

Contohnya,
kalau aku marah-marah, hubby kena puji aku bertubi-tubi. Macam,
"Amboi amboi isteri saya ni. Kalau marah makin handsome makin sasa makin macho lah. Aumm!"

Itu contoh. ;D

Tapi kalau pujian itu tak work, dan asap masih berkepul-kepul keluar dari hidung pasangan,
baik kau diam dan berambus saje.
Appedulikkkkk kan dia.



4. Marah itu syaitonn

Nabi saw bersabda yang bermaksud:
"Sesungguhnya kemarahan adalah daripada syaitan dan syaitan dicipta daripada api, apabila salah seorang kamu marah maka hendaklah dia berwuduk.”
(HR Ahmad & Abu Daud)

So selalu ingat,
MARAH TU SYAITONNNN.

Kalau rasa nak marah je,
terus bayangkan diri sendiri tumbuh tanduk, tumbuh taring, tumbuh janggut, muka jadi kerut yang jahat gila tu, kuku jadi tajam merekah-rekah, pastu tetiba ada pedang macam garfu tu.
Sebijik macam setan dalam walt disney.
Mesti korang terus insaf astaghfirullah astaghfirullah astaghfirullah sambil nangis teresak-esak.
;D


So itu lah 4 cara untuk kawal kemarahan.
Sebenarnya kalau kita kaji, (ewah)
marah dan garang ni sebenarnya bahaya.
Sebab marah la boleh heret ke perkara-perkara yang bukan-bukan selepas tu.

Dera anak, dera bini, dera bibik, dera binatang. -___-
Semua benda nak dera. Tah hape-hape.
Dan semuanya berpunca dari kemarahan yang gagal dibendung.

Kamonnn..
Orang gila pon tak dera bini.
Sebab dia takde bini nak dera. Kahkah.
Kelakar tak? -..-

Sabda Rasulullah saw:
"Bukanlah orang yang kuat itu orang yang menang bertumbuk, tetapi orang yang kuat ialah orang yang mampu mengawal diri daripada sifat marah."
(HR Bukhari & Muslim)


Sabda Rasulullah saw:
"Sesiapa menahan kemarahan pada hal dia mampu melauhkannya, maka Allah kelak akan memanggilnya di hadapan makhluk-makhluk hingga Allah memperkenankan kepadanya untuk memilih bidadari yang dikehendakinya."
(HR Abu Daud, At Tirmidzi, Ibnu Majah)

Tengok.
Hebat-hebat je ganjaran untuk orang yang tahan marah.
So, jom jadi orang yang lebih penyayang setiap hari.

Malaysia boleh!
=)

14 comments:

Noor Aziemah said...

Wah. Tips yg Sgt berguna. Kadang2 kita tau marah2 tak elok, tapi kita still nak marah2 juga. Kena praktikkan ni. Kena kawal drpd sekarang. Terima kasih kerana share tips yg bagus ini.

zmarl a.k.a ibu said...

hehehe..lawak la haikal..

tetiba terasa nak komen.. dalam bagi tips tu kelakar jugak..hahaha

memang tips yang berguna tuk zee ni..suka sangat marah2 kat anak..dah cuba pon kekadang jerk berjaya..banyak yang gagal :(

Unknown said...

baca jer blog AR dah tak jadi marah..hehe

M@m@ Mand@ said...

ntah macam mana terus hilang rasa marah.. rasa nk ketawa guling2.. hahaha

Fai Nardir said...

kadang2 rasa marah tu mmang tak boleh dikawal.. nak2 kita ni housewife, byk benda nk buat kat rumah. layan kerenah anak lagi.. terlepas jugak la kemarahan tu.. lepas tu menyesal sendiri, bdk kecik bukannya tahu pun apa yg dia buat...

ain.ya.nun. said...

Adoi ai, lawak betul headbanging time baca Al Fatihah lepas tu sujud dah free hair.

Unknown said...

Menangis aku baca post ni..bab die tarik tali telekung tu mmg hangin..tapi sabar je..sbb tau die budak lagi..kiki

Unknown said...

Menangis sbb kelakar. Bukan sbb sedih...tq ya ♥

shidasanmil said...

Selalu memang isteri yg pemarah....suami rilekkkk jeee...ape2 je lahh nepsu isteri nii...hihihi

Teacher Basariah said...

baguih info ni..muhasabah smbil senyum kambing..tq

fazianbatrisyia said...

tq for sharing

nurul iman said...

headbanging dan free hair tuu...hahahahaha 3x i baca 3x i gelak. hahaha

Unknown said...

Tgk 2 org je. Tpi sume group whatapps gelak

Unknown said...

Menjadi ayah yang tak garang...Aamin