Ketahui hak dan had anda.

Tajuk dah macam...
penjual ubat kurus berkolejen. Kihkih

Ada satu perkara yang orang selalu mengadu kat aku.
Biasanya diadu oleh kengkawan yang bergelar students.
Rakan-rakan seperjuangan lah especially.

Bernanah jugak la telinga duk menadah benda yang sama.
Mencecessss nanah keluar dari telinga.
Sampai ke dagu. Sikit lagi nak menitik. Nasib baik sempat hirup.

Euuuwwwwwhhhh!!!
Haha!

So bagi mengelakkan aku produce lebih banyak nanah kahkah,
baik aku share perkara tu kat sini.
Kurang la sikit nanah yang perlu dihirup kembali. ;D

Ramai kengkawan aku dan reader blog duk complain,
lecturer / supervisor selalu busy like heyylll. Susah gila nak jumpa nak buat discussion.
Pastu bila submit anything, berjanggutttt nak tunggu supervisor habis review atau check kerja kita. Dan alasan si supervisor tu, asyik-asyik,

"Sorry. I'm a bit tied up here. Please postpone our discussion."
"Sorry. I just received a letter to attend an important meeting. Will check your paper later."
"I'll be away/on leave for 3 weeks (date given). Kindly postpone any meeting/discussion within that period."

Of kos, aku faham perasaan korang.
Kita sebagai student mesti rasa macam pffttt.. je kan?
Kita ni bersungguh buat kerja sebab nak cepat habis, yang supervisor pulak asik membusyyy setiap masa. So bagi kita, macam supervisor lah penyebab progress study jadi lambat.
Betui dak?
Aku pon selalu je rasa camni.
Gewwam je rasa. Gewwwwwwaaaammmm angat.
;D

Tapi!
Aku ada sesuatu nak share ngan korang.
Mungkin..kita rasa camtu sebab kita fikir bagi pihak diri kita je (sebagai student).
Tapi kita tak tahu apa yang berlaku di pihak supervisor.
Busy melampau lampau kejadah hape la yang dikerjakan sampai busy sangat tu kan.

Ok aku mula faham benda ni pon dari kedua orang tua aku.
Disebabkan aku anak kepada dua orang lecturers merangkap supervisors merangkap professors, so makin lama aku macam boleh faham dan considerate sikit bila supervisor aku asyik BUSY LIKE HEYLL.
Sikit sebanyak aku faham apa yang diorang lalui seharian.
Dan sekarang aku nak bagi korang pulak nampak dari perspektif supervisor korang yang selalu busy mengalahkan rosmah ittew. Hihi!
Macam poyo je bunyi, tapi takpe. Lantakkan.

Ok korang bayangkan eh.

Pertama, supervisor kita pon ada keluarga, ada anak.
Macam mana korang pentingkan anak-anak korang dari kerja dan hal-hal lain, macam tu jugak mereka.
Anak-anak diorang pon perlukan perhatian. Lebih dari kau, student je kot.
Macam parents aku, anak ada enam.
Masa kitorang kecik-kecik dulu, Daddy selalu pergi abroad. Hal kerja.
So kitorang anak-anak ni? Tinggal dengan Mama.
Tapi Mama pon sibuk, dengan kelas dengan students.
Dah tu kami anak-anak? Tinggal dengan pembantu rumah je. T_T

Korang pon tahu kan. Mak bapak mana tak sayang anak.
Dalam kesibukan diorang tu, aku tetap nampak, Mama & Daddy try balik awal dari kerja untuk anak-anak.
Balik kerja tengah penat, tetap layan anak nak main badminton la.
Nak main sorok-sorok la.
Mama pulak, selalu spend time masak sedap-sedap untuk anak.
Walaupon ada pembantu rumah, tapi seboleh-boleh Mama usahakan masak jugak.
Hujung minggu, pon diroang kena entertain anak.
Pendek kata, kalau kat rumah, memang diorang akan lupakan kerja.
Maksudnya, lupakan kau lah wahai students.

Walaupon fone selalu ringing students call.
Walaupon selalu ada site visit dan sebagainya.
Bagi mereka, family comes first.

So kita tak boleh la nak expect seorang supervisor tu, hidupnya adalah sebagai supervisor 24 jam.
Diorang juga ialah ibu bapa.
Diorang juga suri rumah.
Diorang juga ialah lecturers.
Dan sebagainya.

Ok contoh macam aku.
Aku student. Aku isteri. Aku ibu.
Cuba kalau supervisor bagi aku kerja melambak.
Nak jumpa hari-hari. Selalu call nak discuss bla bla bla.
Nak bagi task hari-hari.
Takkan dapatnya aku cope semua tu.
Rasa nak bunuh diri pon iya kot.
So sama lah keadaannya.

Cuba faham diorang.
Sebab diorang sama je macam kita.
Diorang pon ada 24 jam sehari.
Diorang pon manusia macam kita.
Ada life. Ada komitmen.


Kedua, supervisor ada ramai students (postgrad dan undergrad).
Seorang pensyarah tu tak dibayar untuk supervise kau sorang je.
Ramai lagi kot student dia.
Macam mak aku, dia pernah ajar beberapa kuliah yang satu kuliah ada 120 students.
Kalau 3 kuliah, 120 x 3 = ??
Mahu tak pengsan engko?
Nak check assignments la test la quiz la exam la.
Pastu soalan-soalan exams tu bukannya jatuh dari langit.
Kena buat sendiri  la kan.
 Kengkadang tak cukup rehat mak aku.
Balik kerja, kena masak, habis makan basuh pinggan, buat laundry, layan anak.
Bila semua anak dah tidur baru lah dia boleh start construct exam papers.
Terpaksalah stay up sampai 2-3 pagi.
Tu belum bila ada anak sakit, anak meragam, anak kencing malam.
Yang kencing malam tu bukan aku, anak lain. ;D


Ketiga, supervisor/lecturer pon ada kerja sendiri untuk penilaian tahunan mereka.
Kena ada publications (books/ journals). Nak publish, kena ada research.
Kena organize program/ conference/ seminar bla bla.
Kena mengajar kuliah/ class.
Kena supervise under/post gradute students.

Macam kita lah student, ada exam.
Hujung tahun, dapat markah. Nak tengok bagus ke tak bagus.
Lecturers pon macam tu.
Nak dapat markah bagus, diorang kena kerja kuat.
Tonjolkan potensi diri.
Publish journals, buku segala.
Dah berapa students yang grad di bawah supervision dia.
Semua tu dinilai.

Macam mana semua institusi pengajian nak produce graduan-graduan yang bagus, macam tu jugak diorang nak khidmat tenaga pengajar yang bagus.
So lecturers juga perlu struggle untuk kekal dalam kerjaya dia.


Keempat, ada jugak supervisor yang berjawatan.
Macam Dekan, timbalan dekan, ketua program bla bla..
So orang macam ni lagi banyak komitmen.
Jangan ingat lecturers yang berjawatan tinggi lagi rileks, lagi banyak masa nak handle students.
Sebab diorang sebenarnya laaaaagi sibuk tahap moksya.
Jadi sila jangan bangga sangat kalau supervisor kau ialah seorang timbalan naib canselor (contohnya).
Sebab kau bakal berdikari seorang diri dari hari kau register sehingga tamat pengajian haha!

Macam bapak aku dulu, dia pernah jadi dekan dan timbalan naib canselor.
Bukan setakat nak kena mengajar, siap kena amik tahu perihal students kat kolej/rumah sewa. Students accident pon dia kena handle, students tak bayar yuran sebab miskin pon dia kena handle, student tak cukup duit nak bayar sewa rumah pon dia kena handle, students histeria pon dia kena handle, students mengalami masalah cinta pon kena handle kahkah.
So korang bayangkan sendiri.
Sampai ada sekali tu, aku pergi ofis bapak aku, saje nak surprise.
Nak ajak dia pergi makan McD. Sweet tak? Haha!
Bila aku sampai kat ofis dia kan, kerani dia tanya,

"Haa awak ada buat appointment? Takde appointment, tak boleh masuk."

Oh camni lah sekarangggggg. T_T
Padahal nak jumpa bapak sendiri kotttt.
Hazab sungguh.

Pastu aku cakap kat kerani tu,

"Tapi saya anak dia. Nak jumpa kejap je plisss. Nak ajak ayah saya makan McD."

Alhamdulillah kerani tu bagi aku masuk.
Tapi bila masuk ofis, tengok ada ramai gila students tengah bincang apetah.
Pfftttt.
Last-last aku tertidur atas sofa kat ofis tu. Sebab lama gila tunggu giliran nak jumpa bapak sendiri. Dan tak jadi pergi McD pon. Sob sob sobariah.

Bukan dengan student je susah nak spend time ok,
dengan anak sendiri pon susah.

T____________T

Jadi wahai students sekalian,
kesimpulannya di sini, sila lah berdikari.
Kalau benda tu boleh setel sendiri, usahakan sendiri.
Jangan asik nak jumpa supervisor minta suap.
Dia pon bukan suka sangat tengok muka engko. ;D

Bak kata orang,
sesuatu kejayaan tu lebih manis kalau datang dari usaha kita sendiri.
=)

4 comments:

Teena Tna said...

Agakla mmg kena sabar kalau dpt supervisor mcm ni..
Btw, nice to see your blog, i'm just started in blogging, please visit mine too :)

insanbiasabiasa.blogspot.com

Lina_physicsmania said...

ha3...faham sgt perasan 2..yup,sv mmg super bz..n mmg kena sabar n independent.but, i learn a lot from that..sronok baca entry ni..

pearl said...

wah.... memang ada bakal menjadi lecturer nih :). betul tuh, student bila dah masuk fasa postgraduate, memang kene self-studied, improve kan kemahiran diri sendiri. contohnya mcm mane cara nak menulis dengan betul mengikut ayat akademik (bukan ayat pasar). mcm mane nak tulis introduction, mcm mane nak buat literature review. mcm mane nak guna reference tool mcm EndNote.. mcm mane nak edit long document on microsoft word.... tuh semua kene belajar sendiri. google ... ke beli buku ke.. Jumpa supervisor mungkin untuk dapatkan tambahan idea...yang lain2 tuh tolong jgn lah susahkan supervisor yang ada byk kerje lain nak kene pikirkan....

che mal said...

saya seorang pensyarah (chewwah... ayat macam karangan darjah nam! Lols)... terharu pulak ada orang yang memahami... sebab sellunya orang ingat saya kerja goyang kaki... skrooott...