Hari Emak

Memang best jadi mak.
Tetiap bulan Mei mesti ade satu hari untuk mak. =)
Semua orang akan kepoh nak wish mak memasing.
Semua orang akan bergelandang kat Jusco nak beli hadiah untuk mak.
Sebab ade sale kan? Cer kalau hari biasa takde sale?
Kuasa kau nak beli hadiah untuk mak?
Harus mak yang beli hadiah untuk diri sendiri je. Cehh

Well, ni first time aku sambut Hari Mak yang sebetulnya.
Last year's mother's day, aku pregnen lagi. So belom betul-betul mak.
Maksudnya, ni first time aku betul-betul merasai erti Mother's Day.
Bila dengar ucapan-ucapan orang untuk mak memasing kat tibi, radio, FB, twiter segala, baru aku faham ape perasaan seorang mak bila mendengar ayat-ayat istimewa dari anak memasing.
Bila baca ungkapan-ungkapan mother's day kat majalah, kat kedai-kedai kat mall, tersenyum sendiri aku dibuatnya.
Satu perasaan yang kau tak boleh nak describe.
Sesiapa yang bergelar mak, pasti akan faham.
Tahun ni, mother's day betul-betul mendalam impaknya kepada diri ku. Hah kau!
Ayat sasterawanono negaro! =P

Sejak aku jadi mak, aku faham sefaham-fahamnya kenapa kita perlu hargai sehargai-hargainya insan yang telah melahirkan kita ke dunia ni.
Seriously, everyday. Perlu kita ingat kat mak!
Aku pernah terbaca somewhere, 
Walau sesaat mak rindukan kita (kerana kita dah lama tak tanya kabar mak), kita telah berdosa ibarat dah melukakan hatinya.
Kau tahu, kita sebagai anak, tak pernah sesaat pon kita terlepas dari hati/fikiran mak. Sebab mak sentiasa ingat anaknya.
Tapi kita, selaluuuuu lupa kat mak.
Yang ade dalam hati, cuma boypreng boypreng boypreng.
It happens to me too.
Semanjak jadi mak, setiap saat pikir anak aku lapar ke haus ke sihat ke sakit ke happy ke sedih ke. Dalam toilet tengah buat bisnes pong, pikir anak!
Tapi sebelom jadi mak dulu, ade kau pikir mak kau dah makan ke, mak kau sakit ke, ade?
Kalau ade pong, sekali seminggu la paling kuat.
Takde keje kau nak ingat mak kau setiap saat. Kan?

Sekarang, aku banyak menyesal menyesal menyesal bila cakap pasal mak.
Banyaknya jasa Mama kat aku.
Kengkadang aku terfikir, kalau la ade peluang aku nak reverse balik, aku nak layan Mama macam permaisuri.
Macam yang Mama layan aku masa kecik dulu.
Dalam sehari berapa kali Mama kiss aku, tapi sekarang aku kiss Mama sekali seminggu je. Dalam sehari berapa kali Mama pelok aku, tapi sekarang aku pelok Mama sekali sebulan je. Dalam sehari berapa kali Mama belai aku, cakap I LOVE U kat aku, tapi aku susah benor nak cakap I LOVE YOU kat Mama. Kalau cakap pon, tak ikhlas.
Tu belom lagi Mama mandikan aku, basuh kencing berak, berjaga malam bila aku sakit, menangis bila aku menangis, tidur ngan aku bila takut nak tidur sengsorang.
Tooooooooooo much to say!
*damn menyesal*

 Dan kepada kengkawan, especially yang belom jadi mak, maybe korang tak berapa faham lagi.
Korang masih ade peluang, nak jadi anak mak 24 jam. Nak bersama mak.
Sebelom kau sendiri yang jadi mak, pastu menyesal tak sudah. Macam aku.
Tapi seriously, bila mother's day kau tak payah la berebut-rebut sape bagi hadiah kat mak yang paling mahal.
Bcoz satu pelukan, satu ciuman seorang anak tu saaaaangat mendalam buat mak, kau tahu?
Cakap lah yang kau sayang mak.
Banyakkan berbual dengan mak.
Banyakkan tanya kabar mak.
 Maksud aku, setiap hari. Bukan mother's day je.
Bcoz seriously, tu je yang paling berharga dalam hidup seorang mak. Iaitu anaknya!
Bukan rantai habib jewel lapan belaih juta, tak perlu!
Tapi kalau nak bagi, aih dialu-alukan. =P

Last Sunday, pepagi buta lagi, aku belom bangun tido, hubby bisik kat telinga aku, 
"Happy Mother's Day, sayang.."

Tersenyum aku, sambil jawab,
"Thank u.. Abang dah call Mak (MIL)? Call & wish dia sekarang plisss."

You see. Aku nak hubby sayang mak dia lebih.
Dalam ape keadaan sekali pon.

So Ahad hari tu, aku takde la celebrate sakan sangat.
Sebab lebih fikirkan Mama sempena mother's day berbanding fikirkan diri sendiri yang jugak dah jadi mak.

Hubby ada tanya aku, "Sayang nak hadiah ape?"
Aku jawab,"Nak tidur 24 jam."
Kah kah kah perfect gift for a lazy mother like me. =P
Tapi petang tu, setelah penat tidur, (see! aku tidur sampai penat! Tak pernah dibuat orang.) hubby ajak jenjalan. Makan makan. Lepak lepak.
Itu saje lah aktiviti nya.

Aku sebenarnya tak mengharapkan ape-ape.
Sebab Allah bagi hadiah Baby Haikal, dah cukup terindah untuk aku.
Terima kasih Allah, bagi aku peluang untuk bergelar ibu.



 Baby Haikal yang sibuk berkompang.
Pantang jumpa meja je, nak berkompang.


Untuk hubby, thank u jugak.
Tanpa hubby, tak mungkin aku boleh jadi mak kan? ;P

 Blur la pulokkk.



Happy Mother's Day, to all mothers in the universe.
Mak hayam pon bolehhh.
Untuk bapak hayam, kau punya next month lah.

1 comments:

NURUL AIN said...

Happy Mother's Day to Kak Jiah sayang... :)