Jangan main-main dengan keluarga mertua!

Tadi, berlakunya sesi bergayut-gayutan bersama Mama.
And it was such a looooooooong conversation. 
Lenguh-lenguh tangan aku nak tepek phone kat telinga.
Satu jam lebih jugak lah aku gayut ngan Mama tadi. Mengalahkan orang bercinta!


Dan biasalah bila bercakap dengan Mama. Kau tahu seorang "emak" kan, kemain teruja dapat cakap ngan anak dia diperantauan. There's tooo much stories, gossips, tips, tazkirah, bebelan, nasihat to tell!
I enjoyed bergayut-gayutan with Mama in a way bcoz kitorang ada satu persamaan- lawak atau tak lawak, kami tetap gelak sampai nak pecah bumbung. Haha.


Sampai satu tahap, rasa sangat annoyed dengan diri sendiri sebab gelak tak tentu pasal. =P Tapi apa salahnya pon sekali sekala bergila-gilaan dengan ibu sendiri.
Eh jap, kat tajuk entry tadi aku ada cakap pasal "mertua". Tapi dah separuh hasta kau taip ni, takde lak yang berbaur pasal mertua. Gawat lah kau ni, Jiji. You throw our time la. =P


Okay sebenarnya, intipati paling penting dari perbualan aku ngan Mama tadi is all about menantu-mertua relationship.


Alhamdulillah, so far I have no problem with my in-laws. 
Everyone seems easy to get along with me. Rasanya lah kan.
Kitorang ni pon baru je lagi. So masih mencari trend and style keluarga mertua masing-masing. It takes time, isn't it?


Biasanya, if there's something yang aku discomfort with my in-laws, aku akan speak out kat Mr.Hubby. And vice versa lah. Dan dari situ, kitorang akan bincang/explain tentang keluarga masing-masing sampai everything is clear. So takdelah nak melenting tak tentu pasal bila the same thing happens, sebab kita dah faham kan. 
Betullah orang kata, dalam rumahtangga, everything must be well-communicated.
Kalau tak, memang haruuuu lah!



Kalau bab-bab mertua-menantu ni, aku lebih suka bincang dengan Mama aku. Bagi aku dia sangat berpengalaman pasal bab camni. Sebab, Mama is a mu'allaf masa baru kawen dulu, dengan tak pandai cakap BM, dengan very huge difference between dia dengan family mertua dia. Of course it's hard to merge in the family kan. Dan hari ni, terbukti, she made it very well. Hubungan dia dengan in-laws, memang cool. Walaupon cara dia bebahasa melayu selalu kena gelak, at least she managed to tear down the boundaries between her and the in-laws. Aku kagum.


To those yang still wonders, Mama aku is actually a Fillipino who got married with Daddy (orang Negeri Sembilan). They bumped together during their postgrad years kat Swansea, UK long time ago.


Mama & Daddy were and still in LOVE. Heh.

Masa on the phone, Mama ada nasihat sikit regarding this matter. She said....

"When u're married to Hafify, u're also bound to his family. Parents dia are your parents as well. Dosa u mengasari ur MIL, sama macam berdosa dengan Mama. Kutuk-kutuk family mertua, sama macam u kutuk ur own family. So don't ever do anything that hurts Hafify's family."


Dan yang paling aku sentap, when Mama said this..

"Remember this, dalam Islam, hubungan u and ur in-laws bukan di dunia je, tapi sampai akhirat taw. Even if Hafify's dead or u divorced (na'uzubillah), ibu dia tetap ibu mertua u. Seluruh keluarga dia tetap keluarga mertua u sampai akhirat takkan terputus.."


 Huhhh! Aku tak pernah tahu, sekuat tu rupanya hubungan mertua-menantu.
Aku takkan lupa sampai bila-bila apa yang Mama cakap tadi, demi mengukuhkan hubungan aku dan keluarga mertua. InsyaAllah.


5 comments:

sarah-najwan said...

salam kenal..

pagi ni..saya juga bern3kan pasal mentua..hehe..

jagalah mentua kita sprt kita jaga ibu bapa kita..tu je formulanya..

ardinihumaira said...

dni risau ni nanti nak bermak mentua cmana adeih... :D

isabelle said...

oh yeahh..my MIL rocks!

awak dpt bygkan x, MIL akak yg x terer BI tu, tapi b4 we hang up the phone, akak akan ckp "i love u".

dgn mak sendiri, haremmm....

ADLIL RAJIAH said...

sarah-najwan,
hai. salam kenal. i setuju 101% formula yg u bagi tu. :)

dni,
alaa..xde ape yg nak dirisaukan. ikut je flow diorang. lama2 u biasa la.

kak is,
Wohohohoho!!! siap ber"ailahpi" dgn MIL lagi! i blom sampai tahap tu lagi la.. :(

Sachi Asukai said...

waaa.baru tau ni kak=.=' wusyyooo...it's a gud advice though:)