Frequently Asked Questions.

Dah lama tak buat sesi menjawab soalan kat sini.
Saya sebenarnya nak minta maaf sangat kepada sesiapa yang pernah hantar email atau FB message,
kerana apa yang korang dapat hanyalah "seen" tanpa jawapan.
-_______-

Actually kebelakangan ni saya terima terrrrlalu banyak email dan FB message
sampai saya hanya mampu baca je tanpa mampu membalas.
Dia macam bila kita belajar last minute for exam,
kita baca banyakkkk sangat benda sampai last-last otak blank.
Tak tahu mana pucuk pangkal.
Last-last tutup buku, tidur sambil nangis.
Hahahahaha.

Camtu lah keadaannya bila baca email korang.
Korang email pun bukan soalan ringkas-ringkas senang-senang.
Semua pun nak bagi karangan 4 muka surat.
Semua pun nak bercerita.
Cerita punya cerita punya ceritaaaa, last-last

"Apa pendapat Jiji?"

Perghhhh.
Itu lah soalan paling susah dalam dunia.
Disebabkan soalan tu, tetiba kau kena recall balik lapan perenggan di atas nya
demi menjawab soalan yang seciput iaitu,
apa pendapat Jiji.

Boleh nangis wei.
-_______-

So bila otak dah blank,
atau belum ada kesempatan untuk reply,
atau tetiba Haikal nak berak,
saya akan mark email as unread.
Dengan harapan, later kang saya jawab.
Namun hari berganti hari, email unread semakin membiak.
Last-last,
sadaqallahul 'azimmmmm semua pun dibiarkan tak berjawab.
-_______-


Seriously korang.
Saya minta maaf.
Sangat-sangat minta maaf.

Masa untuk diri-sendiri pun saya jarang ada.
Inikan pula masa untuk duduk rilek sambil melayan semua email dan message orang.
Saya harap seharap-harapnya korang faham dan tak berputus asa dengan saya.
Saya..
saya cuma manusia biasa.

Sorry.

Ye saya tahu,
sorry naik lorry.
sorry kena makky.
dan sorry pergi matty.

Tapi seriously sorry,
please accept my apology.

Haa kan dah lain sikit bunyi tu.
;D

Walau apa pun keadaannya,
saya nak bagitahu yang saya baca semua email dan mesej korang.
Semua komen kat blog pun saya baca.
Cuma tu lah. Baca je.
Balasnya tak.
-______-

Saya rasa kalau saya ni boboiboy,
yang boleh jadi tiga orang dalam satu masa,
memang dah lama saya reply kesemuanya.
Dengan kuasa halilintar, kuasa angin dan kuasa batu yang saya ada,
saya tak mungkin mengecewakan sesiapa saje yang hantar email.
Jangankan empat muka surat, lapan puluh muka surat pun saya layan.
;D

Tapi sayang, saya bukan boboiboy.
Saya sailormoon.
*tiba-tiba*


So hari ni,
saya nak ambil kesempatan untuk menjawab beberapa soalan dari email dan FB message.
BEBERAPA je lah tapi.
Saya pilih soalan-soalan yang paling banyak diajukan.
Kira soalan yang paling ramai orang tanya.
Kira macam frequently asked question la.
FAQ.
Wah gittew.

Dan saya jawab kat sini supaya senang.
Semua orang boleh baca.
Dan mana tahu mungkin soalan korang ni berguna jugak untuk orang lain yang senasib ke apa kan.

So ok.
Mari mulakan.


1) Saya ibu bekerja. Saya sekeluarga tinggal di rumah keluarga mertua 
dan mak mertua yang jaga anak saya bila saya keluar bekerja.
Malangnya terlalu banyak cara didikan mak mertua yang saya kurang berkenan. 
Contohnya, terlalu memanjakan anak saya, 
tak latih potty train (anak saya dah masuk 4 tahun), 
tidak tegas dan terlalu menurut kata anak saya,
sampaikan mak mertua akan marah saya bila saya marah anak saya.
Dan dia terlalu dedahkan anak saya kepada hiburan seperti televisyen, dan sebagainya.
Saya cuma mahukan yang terbaik untuk anak saya. 
Sedih bila mengenangkan saya tak mampu menjadi ibu sepenuh masa kepada anak sendiri. 
Nak hantar anak ke nursery yang bagus, pun saya tak mampu. 
Apa Jiji akan buat kalau berada di tempat saya?

Ok yang ni sumpah ramaiiiiiii sangat yang tanya.
Semua pun tak suka mak mertua. -____-
Sampai aku wonder, teruk benor ke mak mertua korang ni?
Aku tengok mak mertua aku ok je.
Mak, asam pedas ikan kembung satu mak!
;D

Ok serius serius.

Ye saya faham dan faham sefaham fahamnya, bahawa
ada sesetengah orang yang tak mampu jadi ibu sepenuh masa, sebab perlu keluar bekerja.
Dan perlu minta tolong mak mertua atau mak sendiri untuk jagakan anak,
sebab tak mampu bayar taska, nursery dan sebagainya.
Saya faham.
Dan memang saya akui dan saya pun sedar yuran nursery sekarang sumpah merepek!
Dua anak, boleh cecah RM2k.
Bapak ah. Habis gaji bulanan bayar nursery je.
T___T

Dan betul, ibu mana yang taknak yang terbaik untuk anak.
Kalau boleh, semua ibu nak berada di samping anak 24 jam, kan?
Semua ibu nak lihat setiap saat perkembangan anak di depan mata, kan?

Tapi ada sesetengah daripada kita yang diuji hebat, bila mereka TERPAKSA keluar bekerja,
sedang hati meronta-ronta taknak berjauhan dengan anak.
I totally understand this feeling.
Sebab saya pun pernah mengalaminya masa zaman PhD dulu.
Memang robek ah hati ni bila dengar anak nangis setiap kali hantar ke taska.
Sambil driving sambil air mata berjuraian.
T___T

 Tu yang last-last aku berenti belajar je terus. Setel. ;D
Tapi ye lah kan. Tak semua orang mampu membuat keputusan semudah itu.

Camni lah.
Satu, anggap ini ujian Allah.
Dan percaya, setiap ujian yang diizinkan ke atas kita, adalah yang tertanggung dek khudrat kita.
Orang kuat, ujiannya mesti hebat.

Dua, hidup ni adalah pilihan.
Dalam setiap pilihan yang kita buat, pasti ada buruk dan baiknya.
Ada pengorbanan dan ada ganjarannya.
Kalau kita pilih untuk keluar bekerja tolong suami menyara hidup,
ada benda kita terpaksa korbankan untuk jalani hidup yang lebih baik.
Kalau pilih untuk jadi surirumah jaga anak,
pun akan ada benda kita terpaksa korbankan, untuk kecapi apa yang kita nak
.
Always.
Dalam setiap pilihan hidup. Memang akan ada pros and cons.

Tiga, sentiasa ingat, ibu kita atau ibu mertua BUKAN ibu kepada anak kita.
Zaman mereka menjadi ibu dah lama lepas.
Kita tak berhak untuk memaksa keadaan untuk meng-ibu-kan mereka semula.
Sekarang adalah masa yang mereka nanti-nantikan, iaitu masa untuk berehat.
Dan tak pernah disebut dalam sejarah, didikan awal anak terletak di bahu nenek.
Tak pernah.

Maka sepenat mana pun kita keluar bekerja dari pagi ke malam,
masih takkan melenyapkan tanggungjawab kita kepada amanah Allah iaitu anak.
Kita TETAP ibu bapa mereka.
Dan TETAP perlu jalankan tanggungjawab sebagai ibu bapa.

Macam susah nak terima kan?
Tapi itu hakikat.

Mungkin boleh cakap elok-elok dengan mak mertua.
Pura-pura bercerita tentang impian kita terhadap anak kita ke,
atau pura-pura "mengadu" betapa kita kesal tak dapat jaga anak dengan tangan sendiri ke,
atau pura-pura berkongsi tips keibubapaan dengan ibu mertua ke.

Lama-kelamaan mungkin mak mertua akan nampak,
impian kita sebagai ibu kepada cucunya.

Dan ofkos, dalam hal ni suami tak terkecuali.
Suami mesti masuk campur.
Isteri yang keluar bekerja bantu suami mencari nafkah keluarga,
layak selayak layaknya mendapat sokongan padu daripada suami dalam segala hal.

Sama jugak untuk parents yang hantar anak ke nursery atau babysitter.
Dapatkan bantuan dan kerjasama penjaga dalam mendidik dan mendisiplinkan anak.
Mungkin payah, but you have to.
Semestinya korang taknak tahun-tahun awal hidup anak korang berlalu dengan sia-sia,
kan?



2) Saya selalu baca, Jiji kerap bawa Haikal jumpa Psychiatrist. 
Untuk apa ye? 
Memang semata untuk dapat tips untuk blog je ke, 
atau Haikal memang ada masalah yang Jiji rahsiakan?

Hahaha.
Ini pun ramai yang tanya.
Siap ada yang ingat Haikal autistic.
-____-

Sebenarnya tak.
Haikal normal and he is totally fine.
Dan bukan jugak semata nak dapat tips untuk blog.
Aku tak lah sekaya yang korang sangka.
Sanggup melabur RM500 untuk update blog ngahahaha.
Jadah lahh.

Saya jumpa psychiatrist setiap tahun sejak Haikal berumur satu tahun.
Untuk apa?
Untuk buat apa-apa assessment yang berkaitan,
untuk kenalpasti tumbesaran mental dan behaviour dia selari dengan umur dia,
untuk lebih kenal anak saya dari segi psikologi dan perangai,
untuk tahu cara yang betul untuk approach setiap tindakan dia,
untuk kenalpasti aktiviti harian yang selayaknya untuk perkembangan otak dia.

Sekian terima kasih.
;D

Kenapa ye mentaliti kita ni, bila jumpa doktor psikiatri je mesti autistic?
Kamon.
Autism tu bukan penyakit.
Autism adalah kelebihan sebenarnya.
Kalau kita tahu macam mana sebenar-benar otak autism berfungsi,
kita akan tercengang, air liur menitik pun tak sedar.
Kagum yang teramat kagum.

Tahukah korang Albert Einstein ialah seorang autistic?
Orang yang seluruh dunia kagum-kagumkan,
seluruh ibu bapa dalam dunia berdoa nak anak brilliant macam Enstein.
HE IS AUTISTIC.

So please.
Mentaliti tu jangan terikut-ikut sangat yang majoriti.
Baca dan kaji,
and set your own mentality tanpa perlu dipengaruhi oleh orang lain.

Dan bawa lah anak korang jumpa psychiatrist.
Memang banyak yang akan korang belajar tentang anak sendiri.
Dan of course menjadikan mentaliti korang lebih ke depan berbanding orang lain.
=)



3) Saya baru berkahwin dan sedang membiasakan diri dengan kehidupan berumahtangga. 
Saya berhijab, tapi semua adik beradik perempuan suami saya free-hair. 
Saya tak memandang serong kepada mereka cuma saya rasa awkward bila saya di rumah mertua, 
kerana hanya saya seorang yang pakai tudung. 
Saya pernah ditanya oleh kakak ipar saya, 
"Tak panas ke pakai tudung dalam rumah?"
Saya terdiam sebab tak tahu nak jawab apa. 
Sedangkan saya pakai tudung kerana semua lelaki dalam rumah itu adalah bukan mahram saya kecuali suami dan bapa mertua. 
Please help, Kak Jiji.

Ok satu, perasaan awkward tu biasa.
Saya rasa semua orang pun mengalami situasi yang sama masa fasa baru-baru kawen.
Ye lah kan. Kita duduk rumah orang yang kita tak pernah kenal,
yang tiba-tiba jadi keluarga baru kita.
Of course rasa awkward, rasa tak selesa, rasa segan, rasa serba tak kena, rasa macam-macam.
Dan of course untuk naturalkan semua perasaan itu,
perlu AMBIL MASA.
Baik di pihak kita, mahupun di pihak keluarga mertua.
Dua-dua kena beri ruang dan masa kepada satu sama lain untuk lebih kenal dan lebih mesra.

Dua, saya puji bila awak kata tak pandang serong kepada adik beradik suami kerana diorang semua free-hair.
Dan memang kita tak layak pun nak pandang serong kepada sesiapa.
Saya selalu pasak kat otak saya,
"Walau jahat mana pun orang lain di mata kita, pasti ada baiknya. 
Dan walau baik manapun kita di mata orang, kita sendiri tahu betapa jahat dan pendosa nya kita."

So,
kita bukan siapa-siapa yang maksum yang berhak mengadili orang lain.

So diorang nak free hari ke apa, takpe. Diorang takde dosa pun dengan kita.
Cuma jangan putus asa doakan mereka supaya tertiup dalam rohnya satu hari nanti,
dan tergerak untuk menutup aurat dengan sempurna.

Tiga, bila akak ipar tanya, tak panas ke pakai tudung dalam rumah?
Keep it cool dan jangan gelabah.
Anggap benda tu soalan dan bukan sindiran.
Jawab lah,
"Tak panas kak. Saya dah biasa. Lagipun kebanyakan lelaki dalam rumah ni bukan mahram saya."
*senyum*

Rilek. Dan tak perlu sentap tak memasal.

Tapi jangan pulak kau over pergi jawab,
"Tak panas kak. Api neraka Allah subhanahu wa ta'ala jauh lebih panas. Orang yang tak memelihara aurat akan dibakar sampai menggelegak otak tau kak. Akak tak takut ke?"

Wah.
Bersedia untuk dipulaukan for the rest of your life.
Hahahahaha.

Orang kafir yang tak pernah tutup aurat seumur hidup pun,
kalau di hujung nafasnya nanti dia mengaku Allah sebagai tuhannya,
akan masuk syurga jugak derrr.
Dah kenapa engko pepandai nak bakar akak ipar engko sampai menggelegak otak lah apa bagai?
-_____-

DOAKAN diorang.
Supaya Allah permudahkan bagi diorang untuk istiqamah menutup aurat satu hari nanti.
Itu baru betul.

Oh in case akak ipar awak baca blog ni,
saya pernah share dulu tentang batas aurat di dalam keluarga sendiri dan keluarga mertua.
Baca sini: Aurat di hadapan keluarga sendiri dan mertua.
:)

Lagi satu, masa fasa awal-awal kawen ni,
sokongan pasangan (suami/isteri) adalah sangat penting.
Minta sokongan suami untuk menyesuaikan diri dalam keluarga mertua.
Suruh dia yang "menghubungkan" kita dengan ahli keluarganya.
Mula-mula memang lah. Semua nak berteman. Nak ambik air kat dapur pun suruh suami teman.
Tapi insyaAllah lama-lama ok.

Macam saya dulu.
Memula kawen awkward nak mampus rasa.
Rasa nak duduk dalam bilik je 24 jam.
Sebab rasa terlalu asing berada kat rumah keluarga mertua.
Tapi sekarang, aku lah yang paling kuat makan dalam rumah tu kahkah.
Dan kalau boleh nak je tidur bergelimpangan dengan diorang kat ruang tamu sambil berpeluk-pelukan.
Hahahahaha.

Dan ye, saya pun keseorangan mengenakan tudung di rumah mertua 24 jam.
Mula-mula memang awkward.
Tapi lama-lama ok.
Dan bila tak pakai tudung pula saya akan rasa awkward dan diorang yang akan pass kan tudung.
;D




4) Saya suka tengok apa yang Jiji share di timeline FB. 
Bila log in FB, mesti nak tengok FB jiji dulu.
Tapi kenapa lately saya perasan, bila Jiji share gambar atau apa-apa status, 
tak lama lepas tu mesti Jiji delete. 
Bila saya cari gambar atau status lama di timeline Jiji, mesti dah takde. 
Kenapa ye?

Soalan camni yang buat aku rasa artis sangat nih.
Kahkah.

Ok sebenarnya camni.
Kebanyakan FB friends saya terdiri daripada pembaca blog.
Mostly young parents.
Dan kebanyakan diorang ni follow saya sebab nak tahu update terkini pasal blog.
Nak tahu pasal tips terbaru dan sebagainya.
So sejak saya sedar timeline saya selalu diintai oleh blog readers,
saya terpaksa kawal dan manage timeline saya supaya tak menghampakan orang yang cari benda-benda berpaedah.
Kalau asyik update pasal benda-benda laghooo je,
asyik nak show off gambar selpi bersama hidung babi je,
memang aku pun meluat tengok timeline sendiri.
;D

So i just have to make sure,
whatever that i put in my timeline, has something good to share with others.
So kalau saya share gambar Haikal ke, gambar family ke, atau status-status biasa yang saje nak melawak,
biasanya selang beberapa hari atau beberapa jam saya akan "Hide from timeline".
Bukannya delete.
Tapi hide dengan delete lebih kurang la kan. Hahahaha.
Sebab bagi saya benda-benda lagho ni effect dia kejap je.
Lama-lama kang hambar.

Kebanyakan gambar dan cerita personal, saya share di Instagram sahaja.
Dan saya sebenarnya lebih aktif di Instagram berbanding FB.
Sebab entah. FB sekarang dah tak macam dulu.
Semua orang pun nak jual barang.
Sampai kadang-kadang keliru, ni social media atau shopping mall? -____-
So tu yang saya macam dah beralih angin.
Wah poyo nya. ;D

http://instagram.com/rajiahnasir
 Instagram: @rajiahnasir

So kalau korang nak tengok gambar ke,
atau nak tahu acik Jiji masak apa hari ni,
atau nak tahu berapa ketul jerawat di wajah acik jiji,
visit my IG.
Haa ayat spammers sangat kahkah.



5) Bila Jiji and the gang nak buat playgroup lagi? 
Saya dah pernah join pada Oktober 2014, best sangat tapi sekali je tak puas. 
Nak join lagi sesi-sesi akan datang. Bila nak mula? 
Dan macam mana saya nak daftar?

Korang ni memang tiada kesabaran di dada kan?
;D

Ok camni.
Sesi pertama akan bermula pada 4 Januari depan.
Dan of course akan ada banyak sesi.
Dan selagi ada permintaan kita akan buka tarikh baru.
Cuma setakat ni kitorang BELUM BUKA untuk pendaftaran.
InsyaAllah next week baru buka.
Tunggu announcement di official FB page di bawah, dan sila follow kalau taknak tertinggal kapal.

https://www.facebook.com/HaikalOPG
Facebook: Haikal's Outdoor Playgroup

Ramai jugak yang dah bagi nama anak siap-siap.
Bukan tak boleh, cuma korang kena juga tunggu announcement dan baca details playgroup yang baru.
Sebab OPG 2015 is totally different from the previous OPG.
TOTALLY DIFFERENT.
Dan of course wayyyy better.
Aktivitinya lain, yurannya lain, konsepnya lain, semuanya lain.
So tunggu announcement.
Dan baca intipatinya dulu, baru decide nak register anak ke tak.
Okeh?

Ramai jugak yang baru dengar pasal Haikal's Outdoor Playgroup ni,
dan tak tahu apa-apa tentangnya.
Kepada yang belum pernah dengar dan nak dapat sedikit bayangan apa itu #HaikalOPG,
boleh tengok video di bawah,
ataupun tengok timeline FB page yang saya bagi kat atas tadi.

Ini #HaikalOPG pada November 2014, yang di-featured dalam program Safiyya TV9.





Ok sekian saje soalan-soalan yang mampu dijawab setakat ni.
 Cukup la kot 5 soalan.
Kang banyak-banyak patah pulak tengkuk korang.
Sebab ada sorang reader ni bagitahu, dia baca blog kat ofis sampai cramp tengkuk.
Apa bendaaaa la baca blog sampai cramp tengkuk?
Ni mesti sebab pakai tudung fareeda brooch 5 kilo. *tetiba*
;D

Kalau korang ada soalan-soalan lain, boleh email. (email tengok kat sidebar)
Cuma tak boleh janji secepat mana saya akan jawab.
Soalan senang mungkin cepat la sikit jawab nya. Kehkeh.

Ok itu je untuk hari ni.
Saya selalu berdoa, agar Allah sentiasa luruskan niat saya.
Agar tak tersimpang kemana-mana.
Manusia kan. Biasa lah.
Bila dah tinggi sikit, mula la berjalan megah tayang bulu dada.

Na'uzubillahi min zalik.
Semoga kita semua sentiasa dalam redha Allah.
 :)

6 comments:

Unknown said...

Wah, banyaknya unread kat inbox!!! klo inbox saya jadi 800+ unread, mesti dari facebook notifications or email merepek2..hahaha...

seronok tengok seorang ibu yang sangat pentingkan anak2 dan keluarga. tu sebab saya suka mai baca blog ni. best! semua entri yg sy pernah baca menghiburkan dan informative. :)

jemput ke blog sy jugak ya...kalau sempat (tahu puan ni busy..hehe)

ainniah.com

yoorinmelacolea said...

fuh..laratnyeee jiji nak layan soalan orang.. muehehehe.. bagus betul la nak melayan..takpe..semua orang rasa sedia maklum.. Jiji pon ada quality time dengan family, diri sendiri.. so, org yg bertanyakan soalan x perlu laa sentap.. haha..ehh..aku pulak yg jadi penyelesai masalah jiji..kbai..

nelly said...

hi jiji,

regarding isu mak mertua tu, ni pengalaman saya sendiri..sebelum ni saya memang tinggal dengan mak mertua dari tempoh lepas berpantang anak pertama sehingga berumur setahun 2 bulan..memang betul,ada banyak obstacles untuk kita didik dengan cara kita sendiri.bagi saya simple je, its our kids..we know them better than anybody..as a mother, why not kita didik anak kita..saya dah dedahkan anak saya dengan buku masa umur dia 3 bulan..now dia dah 3 tahun++, i can say she's doing quite well even tak pernah pergi playschool/nursery..semua saya buat sendiri..and same things jugak dengan ajar dia potty train .now saya tak duduk dengan mak mertua lagi, tapi saya still hantar anak while working..saya train sendiri anak saya potty train even bila sampai rumah mak mertua, anak saya pakai pampers..tak kisah la, yang penting kita dah usaha sendiri..macamana mak mertua nak treat anak kita while we are working tu, terpulang..yang penting, bila anak bersama kita, kita dah educate something..maybe boleh create rules, kalau buat salah, tak boleh pegi jalan for instance..

Unknown said...

Wah..best gile baca soklan dari peminat jiji...hehe..jawapan pun best..tq jiji!

natura said...

Wahhhh..
Banyak nya email jiji.
Tapi best la cara penerangan jiji.
Walaupun sekarang so far dah anak 2 semua under control, tapi penenerangan jiji memberi pengalaman pada saya.

Unknown said...

Salam kak jiji.. Sy 1st time tgk blog akk.. Best sbb byk info tp rasa X berat nak bc.. Insya Allah akan ttp follow akk.. Nak belajar byk lg pasal anak.. :)