Family Iftar at SACC Convention Center

Last weekend, 
kitorang sempat berbuka puasa beramai-ramai dengan family aku kat Shah Alam Convention Center.

Ok ok aku faham. 
Some of you memang against iftar buffet, Ramadhan buffet ni semua.
Sebab masa aku upload gambar kat IG dan FB hari tu,
ramai yang macam,

"Tak elok kita bermewah-mewahan sedangkan saudara kita di Gaza kelaparan."
"Hormat sikit orang-orang miskin waktu bulan puasa ni."
"Buffet buffet ni adalah pembaziran. Tak digalakkan di bulan puasa."

Ya ya saya faham. 
Guwe ngertik guwe ngertik. Bener bener ngertik.

Saya tak bantah malah saya bersetuju dengan apa yang dicakapkan.
Betul. Bulan puasa kena ingat orang susah.
Betul. Sebagai orang islam, kena ingat saudara kita yang sedang berjihad di Gaza.
Betul. Bulan puasa kena bersederhana supaya tak melanggar maksud dan fitrah puasa itu sendiri.
Betul dan saya amat bersetuju.

Saya teringat satu hadis.
Tapi tak ingat diriwayatkan oleh siapa.
Tapi maksudnya lebih kurang begini:

"Rasulullah s.a.w. menyayangi umatnya melebihi kasih sayang seorang ibu terhadap anaknya. Dan sesungguhnya orang-orang yang beriman itu akan menyayangi saudara-saudara (islam) nya serta merasai setiap kesakitan dan kesusahan yang dihadapi mereka."

(kalau salah tolong betulkan)

So..
Betul, kita patut "merasai" kesakitan dan kepayahan saudara kita di Gaza.
Sebab tu kita "tolong" mereka sehabis mampu.
Kita bagi sumbangan.
Kita doakan mereka.
Kita ambil tahu tentang perkembangan mereka.
Tanda kita bersama mereka.
=)

Ok berbalik kepada iftar kat SACC.
Sebenarnya iftar beramai-ramai macam ni bukan benda baru bagi kami sekeluarga.
Memang dah tradisi keluarga sebenarnya.
Setiap tahun menjelang Ramadhan, akan ada SATU HARI (satu hari je bhai),
Daddy akan set satu tarikh dan satu tempat di mana kami sekeluarga boleh berkumpul berbuka bersama.
We love to spend time together.
Point utama dia ialah untuk spend some quality time.
Itu saje.
Tak terlintas pun dalam hati macam, taknak hormat orang susah orang Gaza ke apa.

Ia adalah satu masa untuk kami berkumpul dan berbuka bersama.
Tak kira lah kat mana-mana pun.
Kat rumah ke. Kat mamak pun boleh je takde masalah.
Asalkan bersama keluarga.
Cuma tahun ni Daddy pilih SACC Convention Center.
Maka kitorang ikutkan saje.

Maka aku harap explanation aku yang panjang lebar ni dapat menjernihkan otak anda yang cakap saya tak hormat orang gaza tapi awak pergi bazar beli berbondong-bondong padahal makan sorang kira hormat orang gaza ke amboi cakap orang tak tengok diri sendiri dulu amboi amboi perangai pondan sangat plis.

-______-

 

 Berbuka kat SACC Convention Center ni agak mahal sebenarnya. 
RM88++ per pax.
Mahal la bagi aku.
Kalau Daddy tak payung, memang aku ajak diorang berbuka kat gerai murtabak je.
RM88 tu dah boleh makan 44 keping dah kahkah.

Tapi pada pendapat aku, bagi yang mampu, 
RM88++ kat SACC hari tu agak berbaloi sebab ada lebih 120 hidangan!
Orang yang jenis makan memilih pun boleh pergi, sebab sure ada benda yang kau boleh makan.
Confirm!

Kau tak makan kambing, boleh makan lembu.
Kau tak makan lembu, boleh makan ayam.
Kau tak makan ayam, boleh makan ikan.
Kau tak makan ikan, boleh makan sayur.
Kau tak makan sayur, boleh makan pinggan.

Haa.

Western, Malaysian, Chinese, Indian, Arabian, Thai, Kampung Style Cuisine,
Semuaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ada!

Haa.



Selain food spread yang super banyak,
diorang siap ada live performance yang best gila.
Pastu ada solat berjemaah maghrib, isyak dan terawih!
Masa kitorang pergi tu, imamnya adalah Imam Muda Asyraf.

Dan buffet diorang tutup agak lewat.
Selagi kau tak berambus, dia takkan kemas makanan. Camtu.
So macam, lepas solat maghrib kau boleh turun sambung makan.
Lepas isyak dan terawih punnnn kau masih boleh turun sambung makan.
Makan sampai tak boleh bangun.
Balik mengengsot je cari kereta kat parking. ;D


 

Lepas selfie, upload IG terusss!
Tipikal artis. 
Ehh!

Itu gambar aku dengan Jahan (adik bongsu aku) yang super manja.
Aku rasa aku still sayang dia macam masa dia baby dulu. 
Sebab dia punya manja masih sama.
T___T 

 Aww matchy-matchy.
Colour code ialah: Pokok. 
-___-


 

 Korang perasan tak Aqil sekarang bukan main handsome.
Aku tengok muka dia bukan macam budak umur 2 tahun lebih.
Muka handsome yang macho yang macam umur 28 tahun lebih.
Auumm! Kahkah.


 Pompuan tudung hitam tu kan.
Dia taknak ambik gambar dari depan. Kena ambik dari sisi.
Sebab kalau dari depan, nanti nampak hidung dia bentuk cendawan butang BAHAHAHA.


 
 Along is my forever bestfriend. =)


 Kau ingat senang nak berbuka dengan dua orang ni?
-______-

Macam-macam ragam.
Sorang nak balik, sorang nak roti canai.
Kejap kang,
Sorang tengah minum susu, sorang lagi duk gentel cuping telinga yang tengah minum susu tu.
Pastu kang,
main kejar-kejar sampai kemana-mana pergi tah.
-______-

Yang mak-mak ni makan, 
selang sesuap,
"Haikalllll!!! Takmo gentel telinga Aqill!!"

Selang sesuap lagi,
"Aqilllllll!!! Finish your ice-cream firsttttt!!!!"

Haih la.


Oh tapi kan. Masa berbuka hari tu,
ramai jugak selebriti yang berbuka kat situ.
Yang aku perasan, Fahrin Ahmad A-a-a-ali Ali Cafe Kuat, 
A. Galak pun ada,
pastu Yusuf Haslam sekeluarga pun ada,
Yusuf Taiyoob pun ada, tapi dalam pinggan kahkah.
Ok tak lawak. -..-

 Tapi yang kitorang sempat amik gambar mestilah dengan..
 A. Galak.
Haha!

Memula nak amik gambar dengan Fahrin Ahmad sambil ajak dia joget A-a-a-ali Ali Cafe Kuat!
Tapi ramai nak mampp yang nak amik gambar dengan dia.
Kesian pulak aku tengok. Dia nak buka puasa pun susah. -..-

So tak jadi la ajak Fahrin Ahmad ambik gambar.
Tunggu dia datang kat aku je la minta amik gambar.
Tapi dia tak datang pun.
Aku tahu dia malu tu.
;D

Tapi sumpah Fahrin hensem dan tinggi gilaaaaaa.
Dalam tivi macam biasa je aku rasa.
Tapi bila jumpa macam, 
Wahhhhh.. kenapa baru kini kau hadir dalam hidupku..
Sikit la terguris. Kahkah.

Tapi hubby pun cakap dia hensem gila.
Derrrr...?
Maksudnya dia memang hensem la ok dah habis cerita.

Selamat Hari Raya.
Eh belum.
Selamat Lailatul Qadar.
Haa!

3 comments:

Zuraida Rahim said...

Suka nak baca setiap tulisan awak... mesti membuatkan diri in tersenyum..

Teacher Basariah said...

meriah mcm raya plak tgk (^_^)..eh, pompuan tudung hitam tu mcm kenal la..hehe

||alis|| said...

jahan rupa mcm mark adam. okbai.