"Agar kamu mencapai TAQWA."

Kitorang kan, lepas sahur mesti tak boleh tidur dah.
Bukan sebab jadual padat dengan amal ibadah (amboih).
Tapi sebab Haikal.
Ye, budak tu, bila kitorang bangun sahur, dia mesti terbangun sekali. -..-
So bila dia dah terjaga tu ofekosss lah aku pun tak boleh tidur dah.
So dari pukul 4.30 pagi sampaiiiiiiiiii pukul 11 pagi, aku kena layan dia.
Tepat 11 pagi, dua-dua tidur. Tidur sampai pukul 1.30 petang.
Oh syokkkkk~
;D

Itu pun kena bangun sebab nak solat zuhur dan bagi Haikal lunch.
Kalau tak, mahu pukul 7.35pm kang baru bangun.
Teluk Intan berbuka pukul 7.37, so bangun dua minit awal untuk senduk nasi. Kahkah.

Biasanya sesambil aku layan Haikal lepas sahur tu, aku akan tengok ceramah agama kat youtube.
Ye la pepagi subuh takkan nak layan hindustan pulak. 
Mana larat nak berguling celet-celet dahi. Puasa kan. ;D

Pagi tadi aku tengok video Shaykh Ahsan Hanif.
Tentang bulan ramadhan.
Aku rasa dalam banyak-banyak video yang aku tengok, 
video dia paling terkesan dalam jiwa.
Tak tahu kenapa aku rasa macam dia tengah cakap pasal aku.
Macam dia bercakap depan muka aku.
Macam dia bercakap DENGAN aku.
Macam, aku pun tak paham kenapa aku boleh kusyuk gila dan tak ngantuk langsung masa tengok.
-_____-

Korang pun patut dengar ceramah dia. Memang best.
Padat, and the way he delivers his words. Sangat brilliant dan paduuu!

Tu yang aku nak share sikit kat sini.
Dalam video yang aku dengar pagi tadi, intipati dia ialah ramadhan.
Bukan bazar ramadhan ye. -..-
Tapi BULAN RAMADHAN.


Ceramah dia in english.
So aku translate lebih kurang ikut bahasa aku la k.

Kata Shaykh Ahsan Hanif,
"Kita ni, bila sebut puasa, bila sebut Ramadhan, perkara pertama dalam otak ialah,
tak boleh makan tak boleh minum. Oh mesti penat gila. Oh habis la kalau cuaca panas. Oh mesti tak larat nak pergi kerja. Oh ini oh itu. Semua yang kita fokuskan cuma pada fizikal. 
Sedangkan kita lupa TUJUAN dan ROH ramadhan itu sendiri. Yang sepatutnya difokuskan adalah, SPIRITUAL."

 Macam dalam firman Allah yang popular:

Surah Al-Baqarah, Ayat 183.
Maksudnya:
"Wahai orang-orang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sepertimana diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu, agar kamu mencapai taqwa."

AGAR KAMU MENCAPAI TAQWA.

Bukannya,
agar kamu mencapai berat badan ideal so that baju raya muat ngam-ngam tiada secebis pun isi terkeluar.
Bukannya,
agar kamu dapat detox kulit dan badan so that bersewi-sewi di pagi waye. -..-
Bukannya,
agar kamu mengerti lapar dan dahaga.
Bukannya,
agar kamu ingat orang gaza.
Bukannya,
agar kamu kepenatan dan boleh tidur sepanjang hari.

Tapi,
AGAR KAMU MENCAPAI TAQWA.

Fahamkan dalam-dalam.
 Howwww to capai taqwa tersebut.

Lihat orang-orang sebelum kita.

Imam Malik r.a. tak henti-henti menyampaikan hadis dan ayat Qur'an DI BULAN RAMADHAN.
Said Ibn Jubair khatam Qur'an setiap dua malam DI BULAN RAMADHAN.
Abdullah Ibn Umar r.a. beribadah sepanjang malam DI BULAN RAMADHAN, dan tak berbuka puasa kecuali ada orang miskin yang menemaninya makan.
Imam Az-Zuhri baca Qur'an dan bersedekah, DI BULAN RAMADHAN.
Mu'adh r.a. sebelum pemergiannya berkata, perkara yang paling dirinduinya ialah berpuasa di hari yang panas terik, DI BULAN RAMADHAN.

Semuanya berlumba-lumba nak beramal ibadah.
Kenapa?
Kenapa sampai sanggup tak tidur tak makan sebab nak beribadah?
Sebab mereka faham maksud "AGAR KAMU MENCAPAI TAQWA" tadi.
So di bulan ramadhan, dalam otak mereka cuma ada Allah.

Bak kata Shaykh Ahsan Hanif,
"Hanya di bulan ramadhan, Allah menghujani kita dengan berjuta-juta ganda ganjaran. Ganjaran tersebut ibarat titisan-titisan air hujan. Sangat susah nak tangkap sebab ia terlalu kecil. Tapi kalau kita duduk tadah, kita akan dapat banyak. Boleh ke kita pergi kat hujan, nak tangkap 3-4 titis je? Tak boleh.
Kita kena duduk situ, fokus, ambil masa, sabar sambil tadah setiap titisan itu. That is how we should see the month of Ramadhan. Kena hayati, duduk, luangkan masa, untuk Allah. Punya pemurah Allah nak bagi banyakkkkkkkk ganjaran, kenapa kita taknak duduk sekejap, ambil masa, tadah sebanyak mana titisan yang kita boleh tadah. Ingat, hujan itu datang hanya bulan ini sahaja!"

"Hanya di bulan Ramadhan, Allah bagi Lailatul Qadr. Satu malam, yang lebih baik dari 1000 bulan. Satu malam, yang lebih baik dari 83 tahun! Allah nak bagi peluang untuk KITA SEMUA. Yang jahil mahupun yang alim. Dengan beribadah pada satu malam sahaja (iaitu Lailatul Qadr), kita dapat ganjaran beribadah selama 83 tahun. MaasyaAllah."

Hmm.
Korang rasa macam mana?
3 minggu Ramadhan dah berlalu.
Agak-agak dah berapa titis hujan yang berjaya kita kaut?

Aku,
macam satu titis pun belum.
T___T

Jujur. 
Aku sentap dengan video pagi ni.
Ramadhan bersisa TUJUH HARI sahaja lagi.
Harap masih belum terlambat.
Harap masih banyak titis-titis hujan yang boleh ditadah.

Ramadhan, please don't go. 
T____T

2 comments:

Teacher Basariah said...

Terkesan juga (T T) semoga kita mendapat rahmat dan pengampunan Allah dalam 7 malam terakhir ini.

Siti Sharini said...

thanks for sharing..ramadhan dah nak habiss T__T