Chicken Ball dap dap dap.

Hari ni kita main masak-masak lagi ye puan puan.
Tapi kali ni resepi untuk baby-baby yang susah nak makan. Macam Baby Haikal. Jangan ingat badan godang gitu makan banyak ok. Aku tak tahu macam mana dia boleh dapat daging sebegitu, padahal susah gila nak makan. Bertambah stress bila ada mak-mak yang tetiba macam,

"Ehh chubby nya anak yew! Mesti kuat makan kan? Senang maknya nak jaga."
-___-

Dalam hati gua, hujan-hujan rintik-rintik air bergelora. Mak bagi seposen ayah bagi seposen. Saya pergi sekolah. Enam darab enam.. ok dah dah.
Memang takde kena-mengena.
Sumpah aku tak tahu nak bagi reaksi camane bila ada mak-mak cakap gitu.
Sebab hakikatnya.........
Everytime nak bagi Baby Haikal makan, dah macam nak perang Camelot dah aku rasa. Nasib baik Merlin ada magik. Eh?
Mana taknya, asal aku hulur je makanan, Baby Haikal tepis.
Aku hulur, dia tepis. Aku hulur lagi, dia tepis lagi.
Aku hulur dari depan, dia tepis guna kaki kiri.
Aku hulur dari belah kanan, dia tepis guna kaki kanan.
Aku hulur dari atas, dia hayun tangan kiri.
Kan dah macam lawan pedang tu.

Last-last, makanan pun habis. Bukan habis dimakan, tapi habis tercampak-campak bersepah atas meja atas lantai. Pfft.
Time tu la aku memerlukan kekuatan mental dan spiritual. Paksa diri senyum dan kutip satu-satu makanan yang berterabur sambil nyanyi lagu Bang Maher,
Everytime u feel like u cannot go on... 
InsyaAllah... InsyaAllahhh~ 
Haha!

Nak jadikan cerita lebih sadis, sambil kutip tu, sambil masuk mulut.
Sebab? Malas nak amik penyapu dan dustpan. Kahkah.
Errr perlu ke aku cerita sampai ke tahap tu?
Macam....menyamakan diri dengan tong sampah pulak kan.

T____________T

Ok apa-apa pon, masa- masa sukar itu telah pon berlalu sebenanrya.
Kalau dulu susahhhhh sangat nak bagi Baby Haikal makan,
Tapi kini? Tidak lagi..
Kerana saya, dah jumpa penyelesaiannnya.
Sekarang saya dah muat baju saiz S. Terima kasih yun nam. Ehh?

Ada dua tips yang aku guna.
Aku pernah bagitau dalam belog pon sebelom ni.
Satu, bagi Baby Haikal makanan yang dia boleh pegang sendiri. Macam nasi kan susah nak pegang. So sila fikirkan alternatif.
Dua, dudukkan budak tu sebelah kita masa kita tengah lunch/dinner. Biarpun budak tu taknak makan, tapi atleast dia tengok kita makan. So kang lama-lama dia akan paham dan reti nak makan.

So entry hari ni berkenaan tips yang pertama.
 Satu resepi makanan Baby Haikal yang dia sukaaaaaa sangat tahap finger lickin' gewddd..

Chicken finger atau chicken ball atau chicken nugget,
apa-apa jelah kejadah namanya aku pon tak tahu.

Jadi mari mulakan.
Yang pertamanya, apa yang kita perlu pastikan ye puan puan??
Bahan-bahan?? Bukan...
Kita perlu pastikan kita berada di dapur dan bukan di ruang tamu mahupon car porch. Okkkk aku tahuuuuu tak kelakar ponnnnn. Bluwekkk -..-

Jadi bahan-bahannya,



 1) Ayam kisar.
Kalau hang rajin, hang pi beli ayam segaq dan blend sendiri. Kalau malaih, minta tolong ngan Bang Ramly. Dia dah kisarkan ayam siap-siap. Tunggu hang huluq duit dan beramboih ja.



 2) Kentang. Direbus dan dilanyak habih-habih.


 3) Spinach Popeye d'sailorman srutt srutt.
Bayam ni korang basuh dan cincang haluih-haluih. Macam bunga rampai. Tapi kang pi kenduri kawen, jangan pi renjis bayam tu pulak. Terus jadi popeye pengantin malam tu. Kahkah.


 4) Carrot. Aku guna baby carrot. Saje je sebab nak buat makanan baby kan. So bahan-bahan pon kena baby-baby. Haha! Carrot tu dibasuh dan di blend kaw-kaw.



5) Teloq. Bukan telur kuda mahupon telur unta, tapi telur ayam. 


 6) Bread crumps.

Jadi, ada 6 bahan semuanya.
Walaupon.......
 dragon ball ada 7 biji semuanya. Ehh?

Jadi langkah pertama,
Gaulkan ayam, kentang, bayam dan carrot tadi.
Gaul punya gaul punya gaul. Sampai sebati.

 Camnilah rupo eh.
Aku memang tak letak garam mahupon gula mahupon ajinomoto.
Harap maklom.

Langkah kedua,
Letak telur dan bread crumps sebelah-menyebelah camni. 
Kasi mereka berkenal-kenalan dulu sebelum disatukan kejap lagi.

 Setelah itu, bentuk-bentukkan kejadah yang digaul tadi (yang dalam besen pink tu), dan celupkan dalam telur, dan celupkan pulak dalam bread crumps. Kira macam lompat dari satu bekas ke satu bekas yang lain laju-laju. Toink toink toink, begitu.


Dan beginilah jadinya..

 Aku buat dua bentuk, chicken ball bulat-bulat. Chicken finger panjang-panjang. Tapi chicken finger tu macam.....gemok sangat je kan. Haha!
Dia sebenarnya bergantung kepada saiz jari si pembuat. -..-


Langkah ketiga,
gorenggggggg!

Aku guna olive oil. Saje nak feeling sihat, padahallllll...

 Dan dah ready untuk dimakan. Siap ada effect ikan goreng ditepi aku pon tak paham. Biasa orang hias guna daun-daun ke hape kan. Aku hias guna ikan goreng. Boleh?


Masa goreng guna api kecik je tau supaya dia masak menusuk dalam-dalam hingga ke liang pori-pori. Hihi.
Baby Haikal lagi suka yang bentuk bulat-bulat. Yang panjang-panjang dia kureng sikit. Aku pon tak tahu kenapa.
Mungkin bentuknya terlalu scary untuk dimakan. Kahkah.

Oh lagi satu kan, aku macam tak reti nak bagi sukatan untuk bahan-bahan tadi. Sebab aku pon main letakkkk je. So korang pon silalah main bantai je ye. Ikut kesesuaian masing-masing. Kalau nak tambah bahan-bahan lain pon voleyyyy.. Contoh macam nak ganti ayam kepada daging ke. Nak ganti daun bayam dengan daun rumput ke. Mana tahu kan, anak korang suka yang eksotik-eksotik ke kan. Taruk je rumput kan dah eksotik habis. Kihkih

Dah tu je lah.
Pergi masak sekarang!


Kalau suka boleh LIKE, Kalau tak suka boleh jalan. Heheh

12 comments:

Cikwa said...

besh jugak nengok meatball ko nih jie..nak try gak lah..tp mak2 budak je nak makan..huhu

D' Hasnie Aini said...

hehehe...
nak jugak buat nnt... :P

resepi ice cream awk bg haritue sy dah try buat,terus menjadi..

D' Hasnie Aini said...
This comment has been removed by the author.
NorrShakor said...

tq jiji bagi resepi ni..akak nk try wat kat anak akak la minggu ni..

Zura said...

ewah..homemade naget la ni yerk...nk tiru la..

pAri-ParI tErbAng tiNgGi said...

mesti sedap :)

~YUN~ said...

Mak aih sedapnya!blh try ni.... :)

srahmah87 said...

Boleh frozen kan x utk guna bila2?

ADLIL RAJIAH said...

Rahmahafifi,
Boleh. Saya pon frozen kan. Bila nak makan, keluarkan sikit2. :))

ninjamelayu said...

Suka resepi n ayat merapu hang ni

lovely ct said...

yum yum

nOur Yatee said...

Salam. Kat mana boleh beli baby carrot eh ? Reply kat wasap sy 017-2249304.