A giant green moth! :O

Satu malam tu..
Masa hubby nak lock pintu, gate, grill semua,
tetiba dia menjerit dari luar rumah..

"Sayang, tengok ni! Ada kupu-kupu askar!"


Aku pon bergegas la keluar.
Nah, yang aku nampak.....






Toruih togamam den!
Muka dia scary, tapi 'body painting' dia cantikkkk kan?..
Seriously, aku tak pernah tengok 'monster' nih.


Maka terus aku pi google,
and terjumpa decription pasal 'monster' ni kat Wikipedia.



The Pandora sphinx moth (Eumorpha pandorus), also called the Pandorus Sphinx Moth is a North American moth in the Sphingidae family. It is a large, greenish gray moth with darker patches and pink edges and small pink eyespots. The underside is usually pale yellow-green or brown. It has a wingspan of 8.2–11.5 cm, females being slightly larger than males. Pandora sphinx moths fly during dusk.



Ni pulak gambar larva kupu-kupu tu.
Masa kecik kaler ceklat, bila besar kaler hijau pulak.
Peliknya!


Hish...meremang tengkuk aku tengok ulat nih.



p/s: Orang tua-tua kata, kalau ada kupu-kupu masuk rumah, maksudnya ada orang nak datang. 
Tapi kalau 'kupu-kupu askar' ni, maksudnya ada askar nak datang ke???


5 comments:

nur maisarah said...

comel gakk. haha

isabelle said...

unik.tapi mcm ngeri pulak tgk masa dia warna brown tu

ADLIL RAJIAH said...

cik azeya,
body dia cantik kan..

kak is,
ha'ah.. mcm raksasa dari mana tah. :P

Anonymous said...

alamak ... kegeliannnnnnnnnnnnn

ADLIL RAJIAH said...

fazilzura,
ekekekeke..;)