Tips Bawa Anak Kecil Solat Terawih

Masa Haikal umur 2-4 tahun dulu, saya pun hadapi cabaran yang sama bila bawa anak pergi masjid untuk terawih.

Anak berlari lintang pukang, 
menjerit buat bising, 
masuk dalam kain telekung orang lain, 
mimik bacaan Al-fatihah imam, 
meragam, etc. 

Memang berdebar-debar berdenyut-denyut otak sepanjang terawih tuh. 😂

Tapi saya cuba cekal sebab saya cukup yakin dengan satu perkara--
anak saya sedang dalam fasa “meneroka” dan fasa ini takkan lama. 
Bila lagi untuk beri anak "meneroka" dan biasa dengan rumah Allah, kalau bukan sekarang? 

Berlari, buat bising, menyelongkar ruang masjid, dan sesekali tantrum, 
bagi saya itu semua biasa--
untuk anak-anak dalam fasa ini. 

This is a learning process for both the children and the parents.
Dan untuk didik kesabaran dan toleransi jemaah masjid juga sebenarnya.

Don’t get me wrong.

Bukan maksud saya untuk sengaja biarkan anak-anak kecik ni mengganggu solat jemaah.
Bukan macam tu. 

Cuma bagi saya, kalau kita mahu anak-anak hormati dan beri ruang untuk kita solat dengan tenang, kita juga perlu hormati dan beri ruang untuk mereka "meneroka" dengan cara yang berhemah. 

At least—

1) Pihak surau / masjid boleh sediakan ruang untuk anak-anak ni bebas "meneroka" dan slowly imitate orang lain solat. 

Saya agak terkilan bila pihak masjid/surau sendiri yang tak benarkan bawa anak-anak kecil untuk terawih. Alasannya, bising dan buat sempit je. 

Kita nak anak-anak biasakan diri dengan masjid, tapi dalam masa yang sama kita tak izinkan pendedahan awal itu berlaku.
Lawak antarabangsa kah ini? 😑

Sedangkan kita tahu bahawa anak-anak ini didampingi oleh para malaikat. 
So don’t we want para malaikat berkumpul kat masjid kita asbab kehadiran anak-anak ni?


2) Nasihat dan tegur kesilapan anak-anak secara berhemah. 

No hitting or shouting, please. 
Lower down your voice and get down to their eye-level while talking to them.

Kita nak anak-anak sukakan masjid, atau nak mereka benci dan takutkan masjid asbab ke"bengis"an kita? 
Ingat, 
Allah menilai kita dan bukan anak-anak yang belum mumayyiz itu. 


3) Ibu bapa yang bawa anak-anak kecil, sebelum masuk masjid, minta dengan Allah (doa) supaya Allah bantu dan jagakan anak-anak kita sepanjang kita berterawih. 

Supaya Allah tenangkan hati mereka dan tak buat onar kat dalam masjid tu. InsyaAllah, Allah dan para malaikatNya pasti bantu. 


4) Jemaah lain yang takde anak-anak kecil, minta dengan Allah (doa) supaya diberi kekusyukan dan kesabaran yang menebal dalam diri sepanjang solat. 

Kusyuk tak kusyuk ni sebenarnya bukan disebabkan oleh persekitaran semata-mata. 
Ia adalah nikmat dalaman yang Allah tiupkan dalam diri kita.


5) Gambar di bawah adalah usaha paling kecil yang saya pernah buat masa bawa Haikal pergi terawih masa Haikal kecik dulu. 
.




Saje cuba-cuba. 
Untuk "pujuk semula" sesiapa yang saya rasa terganggu dengan karenah anak saya ketika solat.
.
Kadang-kadang memang ada orang yang taknak memaafkan.
Tapi takpe. 
We’ve done our part, and we’ve tried our best.
.
Just lower down your ego, 
minta maaf betul-betul, 
hulurkan cikedis tu, 
dan serahkan segalanya pada Allah untuk uruskan hati manusia yang terganggu itu.
Doakan dia supaya Allah lembutkan hatinya, dan terima ibadahnya pada malam tu. 😊
.
Benda yang sama saya buat bila travel naik kapal terbang dengan haikal masa dia baby dulu. 
Takut anak meragam dalam flight, 
kita standby siap-siap cikedis untuk minta maaf kat orang. 😂
.
Mula-mula memang takut-takut nak minta maaf dengan cikedis murah cemni. 
Tapi mengikut pengalaman saya,
orang-orang yang memandang dengan hati, 
pasti akan terus faham dan memaafkan. 
Siap kadang-kadang diorang pulak yang tolong ceriakan anak kita. 😁
.
Bagi saya,
setiap ibu bapa layak diberi ruang untuk buat silap, belajar melalui setiap situasi dan pengalaman, dan diberi peluang kedua untuk cuba yang lebih baik. 
.
This is the only way we can empower each other to build a better world for our children, kan? 
.
#WeDontBlameEachOther
#WeEmpowerAndHelpEachOther 
.
Untuk lebih banyak parenting Tips, read my two bestseller books:
#WhySoSeriousParents (RM39) 
#3Kertas3Krayon3PenselWarna (RM45)
.
Whatsapp 011 5289 0825 
www.wasap.my/601152890825

0 comments: