Resepi Mangga

 Pada satu ketika dulu kan,
 aku pernah janji nak buat kompilasi resepi-resepi mangga.
Kan?
Hah ni lah dia entrynya heheh.
Dah berbulan-bulan, baru teringat nak buat heheh.
Eh jeling-jeling macam marah je tu heheh.
:D

Hari ini aku nak share empat resepi menggunakan mangga.
Haa..excited tak?
Kamonnn. Mangga kot. 
Bukan kacang buncis bhai.
Mangga kotttt.
Rare habis ni. -..-


Ok resepi pertama.
Kek Mangga Kukus.

Korang ingat tak aku pernah share resepi kek pisang kukus dulu.
So untuk yang kek mangga kukus ni, aku pakai resepi sejibik sejibon macam tu.
Cuma, aku substitute pisang dengan mangga.
Of course lah kan. Dah kata kek mangga cik kiah cik melah oi.

Kalau korang tengok resepi kek pisang hari tu, aku guna satu cawan pisang (dilecek) kan?
Tapi yang kek mangga ni aku guna 4 cawan mangga (dilecek).
Sebab kalau pakai satu cawan je, rasa dia macam tak sampai.
So korang kena letak empat cawan jugak. Boleh?
Kalau tak cukup 4 cawan, alaa apa guna mangga terjuntai-juntai kat rumah jiran sebelah tu.
Malam ni tepat pukul 12, jalan pelan-pelan, pastu PLOPP! (bunyi petik mangga kahkah)
Alaa macam tak biasa. ;D

Tapi sukatan mangga tu je korang kena tambah tau.
Sukatan tepung gula apa semua korang jangan tambah pulak.
Ikut sejibik sejibon macam resepi kek pisang tu.
Cuma sukatan mangga je up jadi 4 cawan. Ok?

 Ni hasil dia.

 
 Mama kata sedap. Daddy pon kata sedap.
Tapi hubby makan senyap je.
-_____-


 
Aku tak tahu la kenapa gambar kejap kuning kejap coklat. -..-
Padahal kek yang sama.
Yang gambar kek kuning tu dari camera phone je. Pembongak betul la phone tu.
Kek mangga aku takde la kuning gitu pon sebenarnya. Pfft.

Oh lagi satu kan, ramai tanya camane nak buat kek kukus jadi gebu.
Jawapannya, ada pada pipi si pembuat kek. Bahahaha!

Ok gurau.
Rahsia dia, masa korang putar telur tu, putar sungguh-sungguh sampai kembang.
Guna kelajuan mixer yang paling tinggi.
Kalau ada nombor 10, guna nombor 10.
Sampai terbang pon takpe. :D
Kalau korang putar guna tangan, sambil putar tu pasang muzik tektonik.
Kasi laju sikit tangan tu kahkah.



Ok resepi yang kedua:
Puding Mangga Berlapis.

Nama sebenar dia ialah Layered Mango Pudding, 
tapi kalau bahasa melayu, jadi la Puding Mangga Berlapis. Kan?
Aku takut korang terbayang dagu berlapis je. Haha!
Takde kena mengena dengan dagu pon puding ni tau.


 
Dalam banyak-banyak resepi mangga yang aku pernah try, resepi ni yang paling dirindui.
Sebab paling sedap.
Dan paling VRCWCEZXDJYMIJONKMBG! (Maksud: Sedap tak terkata)

Puding Mangga ni ada dua lapisan.
Lapisan bawah ialah agar-agar mangga.
Lapisan atas ialah puri mangga (mangga yang diblend semata-mata).
Pastu dalam lapisan agar-agar bawah tu, ada mangga yang dipotong dadu.

Sambil taip ni pon dah macam berkumpulll je airliur dalam kerongkong.
Dari luar boleh nampak halkum gerak-gerak tengah telan airliur bahahaha.
Terbayang-bayang sedap dia hoih.

Pastu makan pulak masa sejuk-sejuk.
Hoho makin laju halkum gerak-gerak. ;D

 Nah resepi Puding Mangga Berlapis.
Bukan dagu berlapis tau.




Resepi ketiga:
Puding Mangga Berkuah Cocktail Susu.

Sebenarnya kan.
Agar-agar yang aku buat lapisan bawah dalam resepi atas tadi, banyak lebih.
Sebab puri mangga sikit, agar-agar banyak. How leyy?
Maka muncul la lagi satu resepi. :D

Guna agar-agar yang sama dari resepi atas tadi,
cuma tambah kuah cocktail susu sahaja.

Yang ni pon boleh tahan sedap jugak la. Makan sejuk-sejuk pergh pergh perghhh.
Tapi tak boleh makan selalu la.
Kalau dah standby kaki palsu sepasang kat rumah, boleh la makan selalu. ;D

Ok resepi agar-agar mangga, ikut yang atas tadi punya ye.
Sekarang aku bagi resepi untuk kuah koktel susu tu je.
Senang je lah hai nak buatnya.
Sambil goyang gerudi 7 kaki ke dalam pon boleh buat.



Lagi sekali ulang, ni resepi kuah koktel sahaja.
Resepi agar-agar dia amik yang resepi atas punya.
So bila dah siap kuah koktel susu ni, sejukkan dulu dalam peti.
Bila nak makan, baru tuang atas agar-agar.
Rasa dia, perghhhhh. Terlajak laris. Dapatkan segara! *tetiba*



Resepi terakhir:
Ice-blended Mangga.

Atau dalam bahasa melayu, Ais Kisar Mangga.
Jahat betul ais tu. ;D

Ni resepi paling mudah la aku rasa.
Tak tengok resepi pon dah boleh agak macam mana nak buat.

Oh sebelum tu, aku nak tanya.
Korang yang duduk Shah Alam tu pernah tak rasa Ice-blended Mango kat restoran PakLi Kopitiam Seksyen 7?
Perghhh aku rindu gila nak minum ice-blended mango dia.
Sedap gila hoi.
So atas dasar kerinduan itulah aku buat resepi ni.
Dan hasilnya, langsung tidak mengecewakan.
Ceyyyy puji diri sendiri secara halus. Kahkah.


 
Buat satu jug, dan minum terus dari jug tu.
Fedulik hape aku.

Sebab kitorang takde straw yang besar tu, so pakai je la straw haluih ni.
Itu pon korek-korek kat tempat sudu garpu kat dapur.
Tetiba
"Yeay! Jumpa satu straw!"

Korek-korek lagi,
"Yeay! Jumpa satu lagi straw!"

-__________________-

Pastu masing-masing tak sabar nak minum.
So minum la serentak aku ngan hubby.
Berlaga dahi berlaga hidung pon buat tak tahu je.
Sikit pon tak setim. ;D

 Nah ni resepi ice-blended mangga.



Sekian sahaja entry kompilasi resepi mangga dari saya yang dagu tak berapa nak kedepan ni. Tapi saya harap sikit sebanyak dapat menggembirakan hari anda. *apentah*

Oh lagi satu.
Aku nak minta maaf kepada yang tengah berpuasa. 
Mungkin entry ni ialah satu penyiksaan bagi korang kahkah. 
Tapi anggap je lah ini ujian dari Allah. 
Mohon tingkatkan kesabaran dan ketaqwaan. :D

Aku bukan apa.
Ada sorang kawan aku ni. Asik puasaaaa je kerja dia.
Padan la badan haluih macam toothpick. ;D
So bila aku update pasal makanan je, dia bising sebab dia puasa.
Mana la aku tahu dia tengah puasa kan. 
Dah takdir telah mengaturkan begitu.
 Asal dia puasa je, aku update pasal makanan, 
asal aku update pasal makanan je, dia puasa. 

Nasib kau lah, Nodie!
:D

5 comments:

Chekgu Azrine said...

Sis..u ni kelakar sgt!!suka baca entry u..

Mrs Nazar said...

seyes I love your blog...kelakor..x boring nak baca walaupun panjang2...gambar santek.... masak pun pandai... really adore u

Hanim Mahali said...

Serius kelakar sampai saya rasa nak menangis kak... Terasa macam salah tekan siaran pun ado.

Qider said...

Adoila..semuanya mengancam..posa posa ni

Qider said...

Adoila..semuanya mengancam..posa posa ni