Mee Goreng Mamak untuk kanak-kanak

Ok dah lama saya tak share resepi di sini.
Saya pasti anda semua ternanti-nanti resepi baru dari saya setelah sekian lama bukan?
Ibarat bulu hidung terlebih, geli-geli bila disentuh. Bahah.
-____-

Ok dah.
Pergi basuh tangan.
Dah sentuh-sentuh bulu hidung tadi, sekarang pergi basuh.
Sebelum masak, kebersihan kena jaga.
Nak-nak pulak kalau nak masak makanan untuk anak. Tak boleh kotor sikit pon.
Kalau untuk diri sendiri takpe.
Untuk suami, lagi la takpe. ;D

Hari ni aku nak share resepi mee goreng mamak untuk budak-budak.
Kenapa untuk budak-budak?
Sebab resepi ni tak pedas.
Pastu tak amik masa yang lama untuk masak. Paling lama pon 15 minit.
Budak-budak selalunya tak boleh tunggu lama kalau lapar kan.
Lama sikit nanti meragam. Serius potong setim kalau anak meragam. -..-

Kebelakangan ni Haikal suka betul makan mee-mee.
Tapi kalau nasi, dia kurang sikit.
Kalau bihun ke, mee kuning ke, pasta ke. Lajuuuuuu je dia makan.
Belum panggil lagi dia dah siap duduk bersila sambil tadah tangan nak baca doa.
Pastu tahu-tahu je dah "aminnn" sambil nganga mulut luas-luas.
Itu kalau mee-mee la.

Tapi kalau nasi...
T_________T

"Haikal, meh makan nasi. Ni ada fish. Ada carrot. Dap (sedap) nya."
*Haikal buat tak tahu*

"Cepat cepat. Nanti nasi nangis. Kesian nasi."
*Still buat tak tahu*

"Eh eh Goodboy nya otromen! Mama sayang otromen la camni. Otromen makan nasi. Mama bagi otromen habiskan lah camni."
 Selalunya ayat ni paling berjaya.
Nanti kang Haikal datang terus terajang semua otromen sambil

"Eypp! No! Angan akan asik Haikal!" 
(Jangan makan nasi Haikal)

-_______-

 Dulu aku pernah dengar pepatah ni,
"Feeding small kids is a battlefield."

Tak sangka pulak betul. -..-
Siapa cipta pepatah tu?
Saya pasti ada tempat untuk awak di syurga kelak. ;D

Ok jom tengok resepi mee goreng mamak untuk kanak-kanak.
Senang je sebenarnya. Tutup mata pon boleh buat.


Resepi ni untuk 2-3 orang ye.
Dah tu. Masa Haikal makan, korang pikir aku buat apa?
Takkan duduk sesaje bhai..
Mesti tumpang barang sepinggan dua. :D


Dia punya inti-inti dalam mee ni korang boleh fikir sendiri kot kan.
Aku biasa letak isi ayam je. Takpon chicken ball ke fish ball ke fish cake ke.
Cheese cake je tak pernah letak lagi. 
Kalau korang nak letak minced beef ke, sosej ke. Suka hati la.

Aku ngan hubby pon suka je perabih mee goreng Haikal ni.
Tapi selalunya kitorang letak sos cili atau chili flakes.
Takpon buat camni; gaul bawang, limau nipis, cili api, dalam kicap manis.
Pastu makan la dengan mee goreng "kanak-kanak-lah-sangat" kau tu .
Perghhhh.
Aku gerenti, hantu kopek lalu pon korang buat tak tahu je.
;D

By the way, aku pernah share resepi mee goreng mamak yang kaw kameha meha untuk orang dewasa. Korang boleh tengok kat Link Resepi kat tepi sidebar tu ye.

Selamat mencuba!

2 comments:

Bunga Salji said...

pinjam resepi ye..nak try. anak sy pun tgh menggila mkn mee ni :D

Unknown said...

Mintak guna resepi ni ye..tq for sharing smoga murah rezeki selalu