Haikal dah ada ibu susuan. Yeay!

Ok kejap. Jangan buat muka terkejut sangat.
Bagi aku cerita selow-selow.
Dan sebelum tu aku nak bagitahu, aku masih breastfeed Haikal.
Masih. =)

So macam ni cerita dia.
Korang pon tahu kan aku ada asthma. Kalau asthma ada 10 tahap.
Aku kira di tahap 7.5 la kot. Nak jugak ada perpuluhan kat situ kan. Haha!
Nak kata teruk, takde la teruk sangat. Tapi memang teruk la jugak. Heh.

Sejak aku beranakkan Haikal dulu, ada dalam 4-5 kali jugak aku kena asthma attack. Baca SINI, SINI dan SINI. Dan yang paling tak kelakar sekali, everytime kena attack mesti breastmilk aku kering mendadak. Doktor kata most probably sebab steroid yang aku consume tu. Entah lah..
Tapi sampai ke hari ni, aku masih survive alhamdulillah belum kiok lagi. Dan masih mampu breastfeed Haikal.
Semuanya kuasa Allah.
Dan terima kasih juga kepada Shaklee.*tetiba*

Sampai lah bebaru ni. Yang masa jerebu teruk tu.
Walaupon aku takde update apa-apa pon kat blog pasal jerebu tu kan. 
Tapi ramai jugak yang tanya aku,
"Jiji, kau tak affected ke?"

Tapi aku jawab rilek-rilek je la kan. Sihat walafiat.
Walaupon dalam hati,
Bhaii..mestilah affected bhaii..
Jerebu teruk kot bhaii..
Asap orang bakar satay pon aku boleh semput, ni kan pulak jerebu bhaii..
Jangan nak buat kelakar kat sini bhaii.

;D


 Ni gambar masa jerebu tu lah. Kaw-kaw punya dia mai attack.
Lewat malam kot. Semua orang dah syok tidur kot. Pfft.
Kesian Haikal kena teman aku berjaga kat emergency.
Siap dia sempat marah nurse yang pakaikan aku nebulizer tu. Haha!

Gambar tu aku upload kat FB je.
Dan-dan tu la ramai call tanya kenapa-kenapa. Tu yang aku malas nak kecoh tu.
Padahal baru buat nebulizer je kot. Belum nazak lagi. Ehh!

Tapi yang masa jerebu tu agak teruk jugak lah aku rasa.
Siap nyaris nak buat surgery Bronchial Thermoplasty.
Apakahhh nama pon dah seram kan. Pfftttt.
Tapi kelakar gila bila Along wassapp, dia sebut broccoli thermostat ke hape tah. Kahkah. Suka-suka diaaaa je!
Broccoli celoh ketiok mung. Ingat nak main pondok-pondok ke apaaaaa!!

Tapi nasib baik lepas seminggu dua, aku macam dah baik sikit.
So tak payah makan broccoli mahupon thermostat. Kahkah!
Tapi masalah lain pulak timbul. Susu badan kering.
Seperti biasa. T__T

Kesiannnnn sangat Haikal bila susu aku kering. Dia susah nak tidur. T_T
Aku memang la amik shaklee breastfeeding set tu kan.
Tapi mesti la it takes time untuk recover balik breastmilk production tu.
Tu yang nyampah tu. Huhu!
Aku memang doa sungguh-sungguh la masa tu kan. Hubby pon kasi semangat tak henti-henti. Tak habis-habis cakap,
"Mama ada susu. Mama ada susu. Mama ada susu."

 Sampai aku komfius kejap, ni siapa yang nak nenen sebenarnya ni??
;D

Dan Alhamdulillah. Masih ada rezeki Haikal.
Susu aku muncul kembali.
Tapi tak sebanyak dan sepekat dulu la. T____T

Sampai la satu hari tu, ada sorang hamba Allah ni approach aku kat FB.
Dia nak donate breastmilk dia kat Haikal dan nak jadikan Haikal anak susuan dia.
Maigadddd..masa tu aku macam...
dapat rasa satu miracle tau.
Contoh macam, korang tengah lapar kan. Pastu pejam mata, dalam otak terbayang nasi beriyani gam kambing. Pastu bila bukak mata, tetiba ada seploh pinggan nasi beriyani gam kambing depan mata.
Haa gitu la rasa dia. Detail tak aku describe? Haha!

Rasa macam..
Alhamdulillah Allah betul-betul hantar bantuan. =)

Dan dari situ lah Haikal dapat ibu susuan (Kak Lini).
Kak Lini tu muda lagi tau. Tua dua tahun je dari aku.
Tapi baikkkkkk sangat.
Dia pon tahu masalah aku. Dan berbesar hati nak tolong.
Siap cakap, dia nak terus supply susu untuk Haikal sampai Haikal cerai susu.
=)

So lepas ni, takde la aku susah hati lagi kalau kena asthma attack kan. Yeehaa!!
Tapi ofkos aku still nak breastfeed Haikal selagi mampu.
So sekarang ni, kalau kat rumah, Haikal masih nenen kat aku.
Tapi kat sekolah, aku bekalkan susu Kak Lini untuk Haikal. Gitteww

Dan bebaru ni masa kitorang pergi rumah Kak Lini kan, aku baru tahu dia ada anak sebaya Haikal rupanya! Anak dara pulak tuuuuu.
Tak boleh kawen ok bila besar kang. Adik beradik susuan kan. Huhu!
Haikal sampai-sampai je kat rumah Mummy Lini dia, terus kemain rapat sangat dengan Adriana. Macam dah lama kenal ke hape.


Susah gila kot nak amik gambar dua budak ni. Lasakkkkk

Ko tengok..
Semua gambar pon blur.
Kejap lompat katak, kejap berguling, kejap terajang-terajang. -..-



Sampai sekarang tak ter"describe" lagi perasaan syukur aku.
Alhamdulillah je lah aku mampu cakap.
Kan ke Allah dah janji doa orang berpuasa akan makbul? =)

“Berkata Rasulullah saw: Terdapat tiga kaum yang doanya tidak akan ditolak: imam yang adil, orang yang berpuasa sampai dia berbuka, dan orang yang teraniaya.” 
(Hadis Riwayat Abu Hurairah ra)

Aku doakan Kak Lini sekeluarga pon dapat kasih sayang yang tak terbatas dari Allah s.w.t. InsyaAllah..
=)

2 comments:

Rizziela said...

saya pun ada 3 orang anak susuan...

seorang anak dara (anak buah) and 2boy anak kawan..tp sekarang susu dah x ada ..sebab twin dah x bf sejak asyik keluar masuk wad

Unknown said...

saya baca entry akak terus touching..walaupon ada statement yg lawak..Alhamdulillah..berasa besarnya kuasa Allah S.W.T.