Kufur

Last Tuesday, macam biasa I drove to the campus.
And it was bloody hot and sunny day.
Walaupon dalam kereta ada air-cond, tapi tetap berpeloh-peloh keti.
And disebabkan terlalu panas, sampai silau-silau mata masa driving tu.
Tu baru dalam kereta yang beraircond, berbumbung.

Bila keluar dari kereta, toksah cakaplah.
Bahang wehhhh.. Rasa macam hangus terus!

So the whole day tu aku duk meruuuuungut je.
Panas. Panas. Panas.

Sampai la waktu lunch hour.
Waktu tengahari kau tau je la mataharinya camne kan.
Kalau yang botak licin tu, mau mendidih otak.
Bak kata Daddy, kalau pecahkan telor atas kepala botak, mau masak terus!
Apa jenis perumpamaan tah bapak aku tu. nasib baik Prof. =P
Tapi maksudnya, teramat panas lah cuaca hari tu.

So sampai time lunch hour, I've to go out again to have lunch lah.
Kalau ikut hati, aku nak stay je dalam lab/postgrad room tu, sebab ada aircond kan.
Tapi sebab perut dah berkeroncong bergurindam segala, so kena jugak cari makan.
Along the way dari postgrad room nak menuju ke kereta tu, aku duk membebellllll je.
Panas la. Bahang la. Peluh la. Hangus la. Bla bla bla.

Until I saw this...
Terus aku sentap.


Aku terpandang sorang mamat tengah cat bumbung bangunan.
Tengah-tengah panas terik tu.

Astaghfirullah...
Betapa tak reti bersyukurnya aku ni.
Betapa jauh lebih beruntung la aku berbanding mamat cat bumbung tu.
Tengah-tengah bahang sunlight tu dia cari rezeki.
Dia terpaksa jugak cat bumbung tu, walaupon kulit dia hangus ke, mata dia silau ke, keti dia peloh ke, tekak dia haus ke.
Dia tetap mengecat bumbung.

Ini kan aku yang naik kereta.
Berbumbung.
Ber air-cond.
Ber sun-glasses.
Panas sikit, complain kat satu dunia.
Berpeluh sikit, complain lagi.

Ini lah namanya KUFUR NIKMAT.
Jangan sampai Tuhan tarik balik semua nikmat yang Dia dah bagi, baru kau nak sedar dan taubat.
Astaghfirullah al azim.
Astaghfirullah al azim.
Astaghfirullah al azim.


3 comments:

♥ Elin Adrenalin ♥ said...

:) elin pun mcm tuh gak selalu merunggut jer. pdhal ada org lain lgi sush kan.

Atiqah Wadiah said...

hiks..manusia kan..mmg suka komen..slps ni sama2l ha kita blaja b'syukur..igt..ada org lain yg laagii ssh dr kita.. :)

azieazah said...

Kita ni manusia biasa. Adatlah memang suka merungut tak puas hati.

tapi bila ditunjukkan sesuatu yang memberikan keinsafan... alangkah syukurnya, kan?